Laiduntaminen ja vapaa jaloittelu kiinnostaa kuluttajia
Kuluttajia kiinnostavat eläinten hyvinvoinnissa samat asiat Suomessa ja Pohjois-Amerikassa, oli vahva viesti Valion pihattoseminaarissa.
Valion pihattoseminaari on vakiinnutanut paikkansa tilaansa kehittävien maitotilayrittäjien kohtaamispaikkana.
Kaksipäiväiseen seminaariin osallistui helmikuussa poikkeuksellisen paljon nuoria, investointeja harkitsevia yrittäjiä.
Eläinten hyvinvointia lähestyttiin seminaarissa erityisesti kuluttajan näkökulmasta. Professori Marina von Keyserlingk Kanadasta kertoi muutoksista, joita tutkijat ovat havainneet kuluttajien suhtautumisessa kotieläintuotantoon Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
”Kuluttajat ovat alkaneet pohtia erityisesti maidontuotannon vastuullisuutta. Eläinten hyvinvointi on keskeisin tekijä – kuluttajat haluavat, että eläimillä on hyvä elämä alusta loppuun. Maidontuotantoa seurataan nykyään yhtä tarkasti kuin vaikkapa sian- tai siipikarjanlihantuotantoa. Tähän muutokseen meidän on reagoitava”, Keyserlingk sanoo.
Professori näkee ruokakaupan asiakkaiden jakautuneen kahteen ryhmään: kuluttajiin ja kansalaisiin.
”Kannattaa kertoa avoimesti oman tilan kuulumisista ja tarjota ihmisille mahdollisuuksia vierailla tilalla.”