Vastuullisuus Ruotsin markkinoilla

Biodiversiteetti, laiduntaminen sekä muut kuumat aiheet.

Ruotsissa vastuullisuuskeskustelu on todella aktiivista, kertoo Valion Ruotsin mediasuhteita ja viestintää johtava Anette Björnlund. Tällä hetkellä tapetilla ovat esimerkiksi ilmastomerkinnät sekä vastuullisen ruoan standardit.

Hiljattain Coop, vähittäiskauppaketju 25 prosentin markkinaosuudella, teki vastuullisuusjulistuksen ja on luomassa mallia, joka tulee todennäköisesti toimimaan esimerkkinä muillekin. Malli perustuu yhteistyöhön, jota WWF tekee viidentoista johtavan vähittäismyyntikaupan sekä ruokavalmistajan kanssa. Mukana ovat muun muassa Coop, ICA, Axfood, Arla, Lantmännen, Orkla ja Unilever. Tavoitteena on helpottaa vastuullisten valintojen tekemistä tavalliselle kuluttajalle.

Coop tekee ensimmäisen vastuullisuusarvion perustuen tuotteen alkuperämaahan. Jos tavarantoimittaja haluaa muuttaa tätä arviointia, sen täytyy kuvailla ja todentaa vastuullisuustekonsa jokaisen kriteerin kohdalla. Mallissa huomioidaan vaikutukset biodiversiteettiin, ilmastoon, maaperän kasvukuntoon, veteen, torjunta-aineiden käyttöön, rehevöitymiseen, eläinten hyvinvointiin ja antibioottien käyttöön, työolosuhteisiin, paikalliseen väestöön sekä lainsäädäntöön ja jäljitettävyyteen. Tähän joukkoon nousevat mahdollisesti vielä terveyteen ja ravitsevuuteen sekä pakkaukseen ja muovien käyttöön liittyvät kriteerit.

Valio pärjää hienosti useimmilla näistä osa-alueista, mutta me voisimme kertoa teoistamme vielä selvemmin ja systemaattisemmin – osoittaa, miten työskentelemme vastuullisuuden eteen ja millä tavoin seuraamme sen toteutumista. Esimerkiksi miten toimiemme avulla minimoimme torjunta-aineiden käyttöä, parannamme maaperän kasvukuntoa ja edistämme biodiversiteettiä eli luonnon monimuotoisuutta. Vastuullisuuslisä on hieno osoitus työstä, jota teemme eläinten hyvinvoinnin eteen.

Eläinten hyvinvoinnin kannalta suurin ero Suomen ja Ruotsin välillä on laiduntamisessa. Ruotsissa kaikkien lehmien on päästävä laitumelle ulos vähintään kolmen kuukauden ajaksi kesällä. Tämä on myös kriteeri, jota käytetään julkisissa hankinnoissa: julkisiin palveluihin voidaan ostaa maitoa ainoastaan tavarantoimittajilta, jotka sitoutuvat laiduntamiseen. Valio voi tarjota näihin kilpailutuksiin vain luomumaitoa, joka taas ei ole hinnaltaan kilpailukykyistä. Muilta osin toimintatapamme ovat hyvin linjassa kriteeristön kanssa.

Nurmen joukossa kukkivat apilat ovat hyönteisten suosikkeja. Kuva: Valio

Luonnon monimuotoisuus ja maatalous kytkeytyvät ruotsalaisessa vastuullisuusviestinnässä vahvasti toisiinsa. Ruotsalaiset ymmärtävät laiduntamisen edut ympäristölle ja pitävät avoimia laitumia kukkineen ja pölyttäjineen myös kauniina. Ruotsissa biodiversiteetti on vahvasti esillä vastuullisuusviestinnässä eläinten hyvinvoinnin ja hiilijalanjälkityön lisäksi.

On ehdottomasti etu, että Valiolla on tuotteita sekä maito- että kasvipohjaisissa tuotekategorioissa – tällaisia toimijoita ei markkinoilla ole montaa. Kasvis- ja vegaaniruokavaliot ovat hyvin näkyvästi esillä Ruotsissa. Noin 10 prosenttia ruotsalaisista kertoo noudattavansa vegetaarista tai vegaaniruokavaliota. Kasvipohjaisten tuotteiden markkina on merkittävä: sen liiketoiminta on vähittäiskaupassa jo 140 miljoonan euron luokkaa, ja kasvuvauhti 17 prosentin nousussa verrattuna viime vuoteen. Vertailun vuoksi voisi mainita luvut laktoosittomien maitotuotteiden puolelta, jossa liikevaihto oli 350 miljoonaa euroa ja kasvuvauhti 8 prosenttia.

Valio-brändi menestyy Ruotsissa hyvin. Tunnettuus on 70 prosentin luokkaa. Valio liitetään laktoosittomiin tuotteisiin ja voihin mutta myös hyvinvointiin ja parhaaseen makuun. Lisääntyneen kilpailun myötä olemme menettäneet markkinaosuutta laktoosittomissa tuotteissa, mutta Valio-brändi on kokonaisuudessaan kuitenkin vahvistunut, kun olemme onnistuneet löytämään uusia käyttäjiä uusien tuotekategorioiden kuten kasvipohjaisten Valio Oddlygood® tuotteiden myötä.

Meillä on Ruotsin markkinoilla vahva asema, mutta menestyäksemme myös tulevaisuudessa meidän täytyy voittaa nuorten kuluttajien luottamus. Valio Oddlygood® on loistava esimerkki rohkeista siirroista, joita olemme tehneet, ja tällä polulla olisi mielestäni hyvä jatkaa – uteliaasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti.

Anette Björnlund

Työni valiolla

Johdan Valion Ruotsin media- ja viestintätiimiä. Työni on tehdä Valio brändiä ja sen tuotteita tunnetuiksi ja rakastetuiksi. Vastuullisuus on koko ajan tärkeämpää kuluttajille, ja Valiolla tehdään paljon hienoa vastuullisuustyötä. Aihe on myös itselleni tärkeä.

Valion suosikkituotteeni

Valio Gefilus® Kefir kuuluu jokaiseen aamuuni. Lempiyhdistelmäni on kefiiri, mysli ja itse poimitut mustikat!

Kuva: Valio