Siirry sisältöön
Näkökulmat

Valion vienti kansainvälisillä markkinoilla

Valion vienti kansainvälisillä markkinoilla

Valio vie tuotteita Suomesta noin 60 maahan. Kurkistetaan kolmelle tärkeälle markkinallemme Ruotsiin, Yhdysvaltoihin ja Kaakkois-Aasiaan ja tutustutaan niiden erityispiirteisiin.

Aamupalaksi puuroa, marjoja ja loraus maitoa? Vai höyryävän kuuma mausteinen keitto? Esimerkki konkretisoi, miten erilaisia ihmisten tarpeet ja ruokatottumukset ovat eri puolilla maailmaa, ja siksi myös Valio on läsnä eri markkinoilla erityyppisillä tuotteilla ja strategialla.

Viennin osuus Valion liikevaihdosta on 40%.
Valio-konsernin liikevaihto tuoteryhmittäin 2021: tuoremeijerituotteet 39%, ravintorasvat 14,2%, juustot 25,6%, jauheet 11,6%, muut 9,6%.

1. Maitotuotteet säilyvät osana ihmisten ruokavaliota.

Maidon kulutus laskee länsimaissa ja kasvaa kehittyvillä markkinoilla. Maailmanlaajuisesti maitotuotteiden kokonaiskulutus kasvaa nousevan väkiluvun myötä. Ruoantuotannon globaalin ja kestävän työnjaon kannalta on fiksua tuottaa maitotuotteita vientiin Suomessa, missä lehmät syövät soijan sijaan nurmea ja vettä on riittävästi.

2. Kasvipohjaisten ruokavalioiden rooli kasvaa erityisesti länsimaissa.

Kasvipohjaiset ruoat koetaan luonnonmukaisen terveyden lähteenä, ja tuoreiden hedelmien, vihannesten ja kasvipohjaisten proteiinien myynti on kasvanut. Yhden tutkimuksen mukaan 20 % eurooppalaisista kertoo ostavansa enemmän hedelmiä ja vihanneksia kuin ennen pandemiaa.

3. Aasiassa keskiluokan kulutustottumukset muuttuvat ja ostovoima lisääntyy.

Ruokakulttuurin muutos – esimerkkeinä vaikkapa juustokuorrutettu pizza ja lattekahvi – lisäävät maitotuotteiden menekkiä.

4. Toimintaympäristössä on nähty nopeita, odottamattomia muutoksia, jotka vaativat ketteryyttä.

5. Vastuullisuus on merkittävä tekijä myös viennissä.