Valio Aimo®, tukkukaupalla sinun

Valio osti Heinon Tukku oy:n liiketoiminnan kesällä 2021. Nyt uusi tukkuyritys sai nimen Valio Aimo®.

Valio Aimo® palvelee HoReCa-alan toimijoita eli kahviloita, suurkeittiöitä, leipomoita, hotelleja, catering- ja pitopalveluja sekä julkishallinnon ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Se tarjoaa ratkaisuja ja menestyksen aineksia ravintola-alan asiakkaille fine diningista kulmakuppilaan, Hangosta Nuorgamiin, avokadosta ateriakonseptiin.

Heinon Tukku on nyt Valio Aimo®

  • liikevaihto normaaliolosuhteissa noin 240 miljoonaa euroa
  • 4 200 aktiivista toimitusasiakasta
  • yli 30 000 tuotetta ja 800 tavarantoimittajaa
  • henkilöstöä 340
  • markkinaosuus Suomen HoReCa-kaupasta 11 % (11/2021)
  • kaksi pikatukkua Helsingissä ja Vantaalla
  • toimitustukut Espoossa ja Kuopiossa

Vahvempi ote HoReCa-markkinassa

Yrityskaupan taustalla oli halu olla entistä vahvemmin mukana kasvavassa HoReCa-markkinassa.

"Ammattikeittiöt, esimerkiksi monet sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat olleet Valion asiakkaita jo vuosikymmenten ajan. Heinon Tukun asiakaskuntaan taas on kuulunut ravintoloita ja kahviloita erityisesti pääkaupunkiseudulla" kertoo uuden tukkuliiketoiminnan johtaja Tuomas Sorri.

Korona-ajan rajoitukset ovat haastaneet ravintolaliiketoimintaa ennennäkemättömällä tavalla. Miksi yritysosto ajoitettiin juuri tähän hetkeen?

”Ajoitus ei tosiaan ole ollut helpoin mahdollinen. Kaupan valmistelu oli käynnissä, kun ensimmäiset koronarajoitukset iskivät päälle. Tämän luokan yrityskauppa on kuitenkin aina pidemmän tähtäyksen investointi. Ravintola-alan haasteista huolimatta yritysosto on vaikuttanut jo nyt Valion liikevaihtoon positiivisesti. Tuloksellisesti olemme hyvässä vauhdissa, ja kaikki kulkee aivan suunnitellusti. Lisäksi ruokailu kodin ulkopuolella on pitkän ajan megatrendi, jossa haluamme ilman muuta olla mukana”, Tuomas Sorri sanoo.

Tämän luokan yrityskauppa on aina pidemmän tähtäyksen investointi.

Aimo on nimenä sekä tuttu että uusi

Valio ja Aimo ovat kummatkin etunimiä, ja sanana ”aimo” tarkoittaa runsasta ja hyvää. Toisaalta ”valio” ja ”aimo” merkitsevät myös mainiota ja laadukasta. Yrityskaupan myötä myös kaksi pääkaupunkiseudulla toimivaa entistä Heinon pikatukkua saa uuden nimen.

”Halusimme, että uudessa nimessä olisi jotain tuttua ja jotain uutta. Hauska osa nimen tarinaa on, että asiakkaillemme nimi Aimo on jo ennestään tunnettu Heinon Tukun omasta tuotemerkistä”, Tuomas Sorri sanoo.

Nimen henkimää runsautta ja laatua nähdään Valio Aimo® tukun tuotevalikoimassa.

Heinon Tukun tuotevalikoima on ollut yksi laajimmista Suomen HoReCa-tukkumarkkinassa ja nyt se laajenee entisestään. Palvelemme kattavasti kaikkia asiakasryhmiä ja avainasiakkaiden erityistoiveita. Tavoitteemme on jatkossa, että valikoimamme koetaan kaikkein sopivimmaksi asiakkaillemme.

Samalla tunnistamme, että kotimaisten elintarvikkeiden arvostus on kasvanut viime vuosina, joten uskomme että tarjoamallemme tuotteistolle on kysyntää”, Sorri kertoo.

”Asiakkaamme tuntevat meidät toimitusvarmuudestamme ja joustavuudestamme. Näistä haluamme pitää kiinni myös jatkossa. Kun olemme paras mahdollinen kumppani, asiakkaat voivat keskittyä rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa.”

Horeca-asiakkaat ovat ottaneet Valion ja Heinon tukun yhdistymisen tyytyväisinä vastaan. Asiakkaita on pienemmistä ravintola-alan yrityksistä valtakunnallisiin ketjuihin.

"Valio on vahva kotimainen brändi, jolla on laatutuotteita sopivaan hintaan. Heinon Tukku puolestaan on pystynyt palvelemaan meitä joustavasti ja tehokkaasti varsinkin pääkaupunkiseudulla. Yhteistyön ansiosta olemme varmistaneet, että meidän toimipaikkojemme tuotteiden saatavuus ja palvelun taso pysyvät korkealla", kertoo Pauli Kouhia, NoHo Partnersin hankintajohtaja.

Yli 250 ravintolan ja toimipaikan NoHo Partners on tehnyt yhteistyötä sekä Valion että Heinon Tukun kanssa jo ennen yhdistymistä. Yhtiön pyörittämiin ravintoloihin kuuluvat muun muassa Friends & Brgrs sekä Classic American Diner -ketjut sekä ruokapaikkoja Rukan rinneravintola Ski Bistrosta Helsingin Savoyhin.

”Tervehdimme ilolla sitä, että markkinaan tulee uusi toimija, jolla on kuitenkin vahva historia ja kokemus taustalla. Kiinnostavaa on se, miten saadaan yhdistettyä Heinon asiakasläheinen palvelu Valion erittäin vahvaan logistiikkaosaamiseen. Yhdistyminen toivottavasti lisää myös kilpailua markkinassa, mikä on aina hyväksi.”

Ravintola-alan haasteista huolimatta yritysosto on vaikuttanut jo nyt Valion liikevaihtoon positiivisesti.

Monipuolista palvelua yhdeltä luukulta

Valio Aimo® haluaa olla asiakkailleen asiantuntevin kumppani jatkossakin – ja joka päivä luottamuksen arvoinen. Se tarjoaa monipuolista palvelua hyvän ruoan ammattilaisille yhdeltä luukulta. Oikeiden ja ajallaan saapuvien tuotteiden lisäksi tukkurilta tarvitaan uusia innovaatioita, toimintatapoja ja osaamista kotimaan ruokakulttuurin kehittämiseksi. Jo 1950-luvulta asti toiminut Valio Koekeittiö tuntee suomalaisen keittiön perinteet ja uusimmat ruokatrendit, ja jakaa tätä osaamista mieluusti kuluttajien lisäksi myös tukkuasiakkaille.

”Asiakkaamme eivät ole samasta puusta veistettyjä, eikä yksi ratkaisu sovi kaikille. Tukkutoimijana pääsemme osaksi montaa uniikkia, kiehtovaa yritystarinaa. Samalla meistä on tullut mestareita ymmärtämään asiakkaidemme erilaiset tarpeet ja ratkaisemaan ne kekseliäästi”, Tuomas Sorri kuvaillee.

”Koekeittiömme keittiömestaritiimi on erikoistunut eri asiakasryhmiin teollisuudesta julkishallintoon ja HoReCa-alasta kuluttajiin. Keittiömestarimme pystyvät kehittämään asiakkaan prosesseja sekä luomaan uusia tuotteita, reseptiikkaa ja käyttövinkkejä. Vaikka koekeittiöllä on pitkä historia, on se osalle asiakkaistamme uusi tuttavuus.”

Näkökulmat
Tietoturvaa tarvitaan navetassakin
Näkökulmat
Varautumissuunnittelu luo huoltovarmuudelle perustan
Näkökulmat
Linkkinä käytännön ja tutkimuksen välissä