Toimiva strategia kestää toimintaympäristön myllerrykset

Tätä kirjoittaessani syyskuun lopulla maitomarkkinoilla on tapahtumassa jälleen kerran muutoksia. Maitotuotteiden hinnat ovat laskeneet jyrkästi. Erityisesti ennätyskorkealla ollut voin hinta on laskenut merkittävästi. Yksi merkittävistä pääsyistä on ollut, että EU:ssa tuotetussa maidossa on ollut enemmän rasvaa kuin aiempina vuosina. Samalla maidontuotanto on pysynyt lähes viime vuoden tasolla. Perinteisesti maidon tuotanto on EU:ssa syksyllä laskussa, mutta nyt maitoa on toimitettu viime vuotta enemmän. Tämä on lisännyt rasvan määrää voin ja kerman tuotantoon.
Lisäksi aiemmat korkeat hinnat ovat kannustaneet voin tuotannon kasvuun ja tuotanto on ylittänyt odotukset. Samaan aikaan voin kysyntä on hieman heikentynyt korkeiden hintojen vuoksi ja kulutus siirtynyt edullisimpiin tuotteisiin. Lisäksi EU:hun on tullut halpaa voita Uudesta-Seelannista ja Yhdysvalloista.
Juustomarkkinoilla hinnat ovat myös tulleet alaspäin. Heraproteiinimarkkinat ovat toistaiseksi säilyttäneet hintatasonsa. Myös raakamaidon spot-markkinoilla hinnat ovat tulleet alaspäin.
Kuluttajien luottamus omaan talouteensa on edelleen heikko, vaikka Suomessa kuluttajien varallisuus on kasvanut. Ukrainan sodan aiheuttama epävarmuus ja huoli omista työpaikoista on tehnyt kuluttajista hyvin hintatietoisia, mikä on lisännyt kaupan PL-tuotteiden menekkiä. Lisäksi ulkona syöminen on vähentynyt ja monet ravintolat ovat joutuneet talousvaikeuksiin ja ovat sulkeneet ovensa lopullisesti. Kuluttajat haluavat kuitenkin helpotusta arkeensa, mikä näkyy valmisruokien ja puolivalmisteiden kulutuksen lisääntymisenä.
Toimintaympäristön nopeissa muutoksissa Valion määrätietoinen strategian toteutus on mahdollistanut edellytykset sekä liikevaihdon että tilityskyvyn kasvuun. Nykyinen strategia lanseerattiin viisi vuotta sitten syyskuussa 2020. Valion visio on olla johtava maito- ja ruokatalo, joka tarjoaa rakastetut brändit ja innovatiiviset ratkaisut. Valio Aimo® -tukun synty Heinon tukun oston myötä huhtikuussa 2021 oli iso strateginen siirto. Oddlygood® yhtiöitettiin ja Suomen Lantakaasu Oy syntyi myös 2021. Vuosittain on ollut merkittäviä toimia, joilla kuljetaan strategian viitoittamalla tiellä. Maitoon pohjautuva liiketoiminta on kivijalkamme, samalla haetaan kasvua uusilta alueilta. Meille on myös hyvin tärkeää vauhdittaa kasvua lisäarvojauheissa ja kehittää niistä entistä kyvykkäämpiä palvelemaan kansainvälisiä teollisuusasiakkaita.
”Maitoon pohjautuva liiketoiminta on kivijalkamme, samalla haetaan kasvua uusilta alueilta.”


