Strategia kertoo meille yhteisen suunnan 

Valion uudistunut vuoteen 2025 ulottuva liiketoimintastrategia kulkee käsi kädessä päivitetyn omistajastrategiamme kanssa. Koska ihmisten kulutustottumukset ja maailma ympärillämme muuttuu, myös meidän on ennakoitava muutokset ja päivitettävä strategiaamme − eli pidettävä se elävänä.

Mutta mitä strategia oikein tarkoittaa, ja miten se liittyy meidän jokaisen valiolaisen työhön ja omistajayrittäjiemme saamaan tuloon?

Kreikan kielestä johdettu sana strategia tarkoittaa sotaväkeä, mutta yritysmaailmassa strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on saavuttaa kilpailuetua suhteessa muihin yrityksiin.

Valion strategia on muotoiltu johtoajatuksena toimintamme tavoite eli omistajayrittäjiemme tuottaman maidon jalostaminen ja elinkeinon tukeminen maksamalla maidosta mahdollisimman korkeaa tilityshintaa osuuskunnille. Hieman yksinkertaistaen: kehitämme sellaisia tuotteita ja ratkaisuja, joita osaamme tehdä paremmin kuin muut ja myymme ne sellaisilla markkinoilla, joilla teollisuusasiakkaat ja ruokakaupassa asioivat ihmiset niitä erityisesti ostavat, parhaalla mahdollisella tuotolla. Näin varmistamme, että työpaikat säilyvät, te maitotilayrittäjät pärjäätte ja pystymme samalla huolehtimaan ympäröivästä maailmasta − ihmisistä, eläimistä ja ympäristöstä.

Valiolla keskitymme jatkossakin kehittämään maistuvia ja laadukkaita tuotteita maidosta ja pitämään huolta rakastetuista brändeistämme erityisesti kotimarkkinoilla. Teollisuusasiakkaille maailmalla kehitämme uusia ratkaisuja niin sanotuista lisäarvojauheista. Myös kasvipohjaiset tuotteet ovat osa Valion strategiaa, ja meidän on kannattavaa käyttää tuotekehitysosaamistamme ja jalostuskapasiteettiamme myös tällä kasvumarkkinalla.

Maitotiloilla ja osuuskunnissa on edessä yksi Valioryhmän historian suurimmista muutoksista, kun siirrymme sopimustuotantoon. Valion tuotantolaitoksille jalostettavaksi saapuvan maidon määrän parempi ennakoitavuus on välttämätöntä, jotta pystymme täyttämään tärkeimmän tavoitteemme eli maidon tilityshinnan maksimoinnin.

Tavoitteemme on turvata valiolaisten maitotilojen tulevaisuus niin keskipitkällä kuin pitkällä aikavälillä ja varmistaa, että olosuhteisiimme erityisen hyvin sopiva maidontuotanto säilyy Suomessa.

Myös jauhevalmistuskapasiteettimme riittävyys ja tuotantolinjojen tehokkuus on turvattava, koska kiinnostus niin sanottuihin lisäarvojauheisiin kasvaa. Niiden avulla esimerkiksi suklaanvalmistaja voi vähentää tuotteestaan sokeria maun siitä kärsimättä, tai jauheella on jokin muu etu asiakkaalle. Lisäarvojauheiden valmistus vie kuitenkin kauemmin kuin perusmaitojauheiden, ja siksi jauhetorneissamme on tehty ja tehdään muutos- ja remontointitöitä.

Maitoon liittyvä keskustelu on käynyt vilkkaana, ja olemme nähneet räväköitä keskustelunavauksia ruokaan liittyen. Tulevaisuuden ruokapöydässä on paikkansa sekä eläin- että kasviperäiselle ruoalle − molempia tarvitaan.

Ilmastoasiat puhututtavat ja vastakkainasettelusta on tullut mediassa arkipäivää. Vaaditaan kärsivällisyyttä ja faktoja. On siis välttämätöntä, että kerromme aktiivisesti ja läpinäkyvästi siitä työstä mitä olemme tehneet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi tai luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi. Haluamme ihmisten tietävän, miten huomioimme vastuullisuusnäkökulmat tuotantoketjussamme. Ja samanaikaisesti kerromme, että maitotuotteet ovat ravintoarvoltaan monipuolisia ja rikkaita elintarvikkeita, joille on jatkossakin paikkansa lautasella ja lasissa.

Iloista joulua ja ruokarauhaa vuodelle 2021!

Katso lisää artikkeleita

Katsaukset
Ratkaisuja asiakkaita kuunnellen
Katsaukset
Rakennekehitys tulee jatkumaan
Katsaukset
Maitokauppa jatkuu vahvana maailmanmarkkinoilla