Stressi kuuluu elämään

Stressi on sopeutumisreaktio, jonka voi laukaista mikä tahansa myönteinen tai kielteinen muutos. Reaktio johtuu ihmisen aiemmista kokemuksista, joustavuudesta, näkökulmista ja asenteista.

Lyhytkestoinen ja sopiva stressi saa ihmisen tekemään parhaansa, se parantaa ongelmanratkaisutaitoja, keskittymiskykyä ja saa luovuuden kukkimaan. Pitkittyessään stressi on haitallista. Olennaista on palautuminen. Hyvät vaikutusmahdollisuudet työhön ja sosiaalinen tuki suojelevat stressin haitallisilta vaikutuksilta.

Stressi voi oirehtia vatsavaivoina, päänsärkynä ja ihottumana. Myös rytmihäiriöt, selkä- ja niskavaivat sekä toistuvat flunssat voivat olla merkkejä liiasta stressistä. Stressi vaikuttaa mielialaan. Jännittyneisyys, unihäiriöt, levottomuus, masennus ja muistiongelmat ovat tyypillisiä.

Yleisiä stressin syitä ovat liiallinen työmäärä ja kiire sekä vähäiset vaikutusmahdollisuudet. Stressiä aiheuttaa, jos vastuu taloudesta, ihmisistä tai eläimistä ei ole tasapainossa mahdollisuuksien kanssa. Myös epäselvät tavoitteet sekä tuen ja arvostuksen puute ovat stressitekijöitä.

On hyvä tunnistaa oman työn ja elämän kuormittavat tekijät. Voitko poistaa stressin syyn tai voitko muuttaa työtä ja elämää vähemmän stressaavaksi? Kaikkeen et voi vaikuttaa, keskity siihen mihin voit. Stressinhallintaan on monia keinoja, sopivimmat löydät kokeilemalla. Tarkastele arvojasi, laita asiat tärkeysjärjestykseen. Hallitse aikaasi, tee realistinen aikataulu, jossa on riittävästi joustoa. Opettele myötätuntoa ja joustavuutta itseäsi ja muita kohtaan. Liiku, nuku ja syö hyvin!

Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtumiin, joissa teemana on stressinhallinta
www.mela.fi
Työ ja terveys
Uuvuksissa
Työ kevyeksi
Vähennä toistotyötä!
Työ ja terveys
Työnohjaus edistää hyvinvointia