Ruotsissa haastajan asemassa

Kun Valio Sverige perustettiin vuonna 1994, toimme ensimmäisenä markkinoille täysin rasvattomat jogurtit. Vuonna 2002 olimme jälleen ensimmäisiä, nyt laktoosittomalla maidolla. Valio on rakentanut laktoosittomien tuotteiden valikoimaa Ruotsissa, ja vähitellen olemme päässeet laajentamaan tuoteportfoliotamme.

Asiakkaamme kuten ICA-kauppaketju tai merkittävä Food Service - ja ravintolatukku Martin & Servera arvostavat ketterää tapaamme toimia. Meidän täytyykin olla erityisen joustavia, sillä Ruotsissa Valio on haastajan asemassa: Arla on markkinajohtaja meijerituotteissa ja Oatly kasvipohjaisissa tuotteissa. Kuluttajat tuntevat meidät edelleen hyvin laktoosittomista tuotteistamme, ja nyt onnistumisia on saatu muissakin tuotekategorioissa.

Oddlygood® tuotteet on otettu Ruotsissa todella hyvin vastaan! Oddlygood Barista® -kaurajuoma on napannut jo 10 prosentin markkinaosuuden ja kasvu jatkuu, se on todellinen onnistuminen. Ruotsalaisille maistuvat myös Valio PROfeel® vanukkaat ja mousset, jotka saapuivat ruokakauppoihin viime keväänä. Saksalainen brändi Ehrmann on menestynyt Ruotsissa hyvin, mutta olemme jo nyt ottaneet heidän paikkansa toiseksi suurimpana brändinä proteiinituotteiden kategoriassa. Olemme hyvin ylpeitä siitä, että meistä on kasvanut Ruotsin toiseksi suurin meijeri – jos juustoja ei lasketa mukaan. Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme uusilla tuotteilla uusissa kategorioissa sekä laajentamalla tuoteportfoliotamme.

Vastuullisuus on yhä tärkeämpää niin kuluttajille kuin kaupan asiakkaillemmekin.

Ruotsin ja Suomen markkinoilla on eroavaisuutensa. Olen asunut Suomessa, kun työskentelin Nestlén palveluksessa ja nähnyt omin silmin suomalaiset maito-, jogurtti- ja mehuhyllyt täynnä Valion tuotteita. Siitä ei päästä mihinkään, että Valio on Suomessa jättiläinen verrattuna Ruotsin markkinaan. Mutta on ymmärrettävä, että markkinat toimivat hyvin eri tavoin. Esimerkiksi erot hinnoittelussa vaikuttavat siihen, missä kategorioissa Valion kannattaa olla läsnä Ruotsissa. Toimintamme täytyy aina olla kannattavaa.

Vastuullisuus on yhä tärkeämpää niin kuluttajille kuin kaupan asiakkaillemmekin. Olen hyvin vaikuttunut siitä työstä, mitä omistajayrittäjämme tekevät esimerkiksi uudistavan viljelyn, maidon hiilijalanjäljen laskennan sekä eläinten hyvinvoinnin eteen. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, esimerkiksi laidunnuksessa. Ruotsissa laiduntaminen on pakollista myös pihattonavetoissa: kaikkien lehmien on päästävä laitumelle vähintään kolmeksi kuukaudeksi kesällä. Laidunnuksen lisääminen olisi siis perusteltua myös viennin kannalta. Tällä hetkellä voimme tarjota Ruotsissa julkisten palveluiden kilpailutuksiin vain luomumaitoa, joka taas ei välttämättä ole hinnaltaan kilpailukykyistä. Myös kuljetustemme vastuullisuutta on kehitettävä. Valion on tähdättävä fossiilivapaisiin kuljetuksiin ja logistiikkaan – ja mitä nopeammin, sen parempi.

Robert Auselius
Toimitusjohtaja
Valio Sverige

Näkökulmat
Valion vienti kansainvälisillä markkinoilla
Näkökulmat
Premium-juustot kivijalkana USA:ssa
Näkökulmat
Lisäarvojauheet kiinnostavat Kaakkois-Aasiassa