Päätehtävänä paras mahdollinen tuotto omistajille
Vuosi 2021 muistetaan koronasta, maatalouden kustannuskriisistä ja ilmastokeskustelusta. Poikkeusoloista huolimatta menestyimme niin uutuustuotteiden lanseerauksessa kuin yrityskaupoissa ja kumppanuuksissamme kotimaassa ja kansainvälisesti.
Onnistuimme tuloksemme osalta suunnitelmien mukaisesti ja pystyimme nostamaan tilityshintaa osuuskunnille 2 senttiä litralta. Maksoimme myös lisähintaa ensimmäisen vuosipuoliskon aikana vastaanotetulle tavanomaiselle maidolle 1,5 senttiä litralta ja jälkitiliä 1,2 senttiä litralta tammi-joulukuulta. Luomumaidolle lisähinta oli 0,5 senttiä litralta ja jälkitili saman verran. Lisäksi vuoden 2022 alusta nostimme maidon tilityshintaa 1 sentin tavanomaisesti tuotetulle maitolitralle. Osuuskunnat päättävät tuottajahinnasta itsenäisesti.
Hinnankorotukset ja jälkitili ovat hyvän maitotuoton ansiota. Maitotuotto on kasvanut onnistuneen liiketoiminnan, tehokkuuden ja säästötavoitteiden saavuttamisen myötä. Tilityshintamme kestää kansainvälisen vertailun ja olemme säilyttäneet lisäarvontuottokykymme haastavana aikana. Julkaisemme tarkemmat tiedot vuodesta kevään tilinpäätöksessä.
Viime vuonna eteni myös moni muu asia: Heinon Tukku -yrityskauppa, aiesopimus lantabiokaasusta St1:n kanssa, Oddlygood Globalin yhtiöittäminen ja uuden kumppanin, Mandatum Asset Managementin, kanssa alkava Oddlygood™-tuotteiston kansainvälisen kasvun vauhdittaminen ovat kaikki osa strategiaamme. Kivijalkamme ovat edelleen maitotuotteet niin kotimarkkinoilla kuin viennissä. Lanseerasimme innovatiivisia tuotteita ja kasvatimme markkinaosuuksiamme: Valio PROfeel® vanukkaat rikkoivat myyntiennätyksiä, ja viipalejuustojen markkinaosuus nousi edelleen. Valio Oltermanni Monterrey Jack yllätti suosiollaan ja Valio Oddlygood® Barista kaurajuoma korvapuusti ampaisi suursuosikiksi. Nyt etsimme sille lisätuotantokapasiteettia.
”Maidon kysyntä ja tarjonta alkavat olla Euroopassa pitkästä aikaa tasapainossa.”