Mistä Valiolle kasvua tulevaisuudessa?
Kotimaan ja lähialueiden kuluttajatuotemarkkinassa kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset, joten uusia avauksia tarvitaan. Valio hakee kasvua muun muassa kasvipohjaisista tuotteista, lisäarvojauheista sekä täysin uusista aluevaltauksista kuten lantakaasusta.
Suomessa on vain noin viisi miljoonaa asukasta, jotka syövät suunnilleen saman verran tulevaisuudessakin. Valio on jo maitotuotteiden kotimaan markkinajohtaja, joten kasvun lähteitä on etsittävä muualta. Maitopohjaisia kuluttajatuotteita ei voi päiväysten takia viedä Suomesta kovin pitkälle, joten viennissä toimivat parhaiten pidempään säilyvät ratkaisut kuten jauheet.
Innovatiivisuus ja uusien mahdollisuuksien etsiminen ovat olleet osa Valion tarinaa alusta asti. Kun kotimaassa ei voita tarvittu enempää, perustettiin vuonna 1905 Voinvienti-osuusliike Valio. Varsin pian laajennettiin muihin maitotuotteisiin, ja 1970-luvulla Valion tuotevalikoimaan kuuluivat jo mehut. Valio onkin aina ollut valmis kokeilemaan uutta ja muuttumaan maailman mukana.
Paljon on tapahtunut sitten Valion perustamisvuosien, mutta yhä selvempää on, että paikalleen ei voi jäädä, jos haluaa pysyä kehityksen mukana.
”Syömisessä on tapahtumassa suuri muutos, kun kasvava väkimäärä on ruokittava aiempaa haastavammissa ilmasto-olosuhteissa. Mutta muutos on aina myös mahdollisuus. Valiolle syömisen muutos avaa aitoja liiketoimintamahdollisuuksia niin kotimaassa kuin maailmalla. Viemme esimerkiksi pitkälle räätälöityjä maitopohjaisia erityisraaka-aineita sinne, missä elintarvikkeiden kulutus on kasvussa, mutta oma paikallinen tuotanto haasteiden keskellä”, Valion kasvuliiketoiminnasta vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoo.
”Oddlygood on kasvanut selvästi kasvipohjaisten tuotteiden markkinaa nopeammin.”