Maidonkuljettajan työn turvallisuus – myös tilan asia
Maitoauton kuljettajan työturvallisuutta parantaa esimerkiksi se, että maitotilan tiet ja piha-alueet pidetään aurattuina ja hiekoitettuina.
Biokaasun tankkauksessa tulee olla suojalasit, pitkät suojavaatteet ja rukkaset. Juhana Roimola tankkaa biokaasulla kulkevaa maidonkeräysautoa Lahdessa. Ilman kosteus tiivistyy sumuksi tankkausta lopettaessa kylmän polttoaineen vaikutuksesta. Kuva Janne Viinanen
Juhana Roimola, 30, on yksi Valion maidonkeräilyä hoitavista kuljettajista. Miehikkälästä kotoisin oleva Roimola pitää työnsä monipuolisuudesta.
”Saan raitista ilmaa ja näen kauniita maalaismaisemia. Maitoautonkuljettajan työ on yllättävänkin monipuolista − itsenäistä ja fyysisempää verrattuna useisiin muihin kuljetusammattilaisten työtehtäviin. Vuorotyökin sopii minulle.”
Autoyhtymä Roimola Ky:ssä on ajossa kaksi maitoautoa. Yrityksen omistavat Juhanan isä Jukka Roimola ja setä Tomi Roimola. Jukka ja Tomi ovat toisen polven kuljetusyrittäjiä. Maitoa Roimolat ovat keränneet koko yrityksen historian ajan, eli jo vuodesta 1954 lähtien.
Yleensä Juhana ajaa peräkkäisinä päivinä viisi tai neljä vuoroa. Joka toinen viikonloppu on vapaa. Hän vastaa Roimolan yrityksessä Kärkölän auton työvuorosuunnittelusta, eli voi vaikuttaa omiin työaikoihinsa.
Noin 350 Roimolan kollegaa kerää 78 maitoautolla maitoa valiolaisilta tiloilta. parantaminen taas on osa koko Valioryhmän toimintaa, ja yrityksen konsernitason strateginen tavoite. Mutta millaisia työturvallisuusasioita maitoauton kuljettaja kohtaa työssään?
Maitoauton kuljettaja Juhana Roimola pitää työnsä monipuolisuudesta. Kuva: Janne Viinanen
Aamuvuoro alkaa syöttämällä kuljettajakortti ajopiirturiin, käynnistämällä Kamu-ajoneuvopääte ja varmistamalla, että säiliön venttiilit ovat keräilyasennossa. Toiseen auton jääkaapeista keräillään tiloilta otettavat maitonäytteet, ja toisessa on tiloille kuljetettavat tuotteet.
”Keräämme maitoa yötä päivää. Lisäkseni tätä biokaasulla kulkevaa maidonkeräysautoa ajaa kolme muuta kuljettajaa. Yövuorossa ollut kuljettaja on lastannut minulle valmiiksi tiloille vietävät tuotteet, jotka ensin Valmakaupan henkilökunta on laittanut valmiiksi”, Roimola kertoo.
Maitoautossa kulkee tiloille elintarvikkeita, mutta myös tuotantotarvikkeita, kuten painavia maitojauhesäkkejä ja pesuainekanistereita.
Tankkauksen jälkeen Roimola lähtee keräämään maitoa 10 tilalta, kultakin 1 500−6 000 litraa.