Lisäarvojauheet kiinnostavat Kaakkois-Aasiassa
Valio on valmistanut maito- ja herajauheita teollisuuskäyttöön jo vuosikymmenten ajan. Teollisuusjauheiden osuus Valion liikevaihdosta on merkittävä, ja lisäarvojauheilla – eli jauheilla, jotka tarjoavat loppuasiakkaalle lisäarvoa jonkin erityisen edun tai ominaisuuden muodossa – on tässä tärkeä rooli. Kaakkois-Aasian markkinalla näemme lupaavia mahdollisuuksia jo lähitulevaisuudessa, vaikka työ siellä onkin vasta alussa.
Kaakkois-Aasian tärkeimpiä markkinoitamme ovat Kiina, Etelä-Korea, Singapore, Thaimaa, Vietnam, Malesia ja Japani – eli alueen vauraammat maat. Laaja maantieteellinen alue on kaikkea muuta kuin yhtenäinen. Kulttuuriset erot näkyvät sekä arjessa että bisneksessä.
Perinteisissä aasialaisissa ruokavalioissa käytetään maitotuotteita varsin vähän, ja jopa 70–95 prosenttia ihmisistä on laktoosi-intolerantteja. Ruokatottumukset ovat kuitenkin hiljalleen muuttumassa läntisten vaikutteiden myötä. Ihmiset syövät enemmän hampurilaisia ja pizzaa, ja kahviteollisuus kukoistaa perinteisissä teekulttuureissa. Myös syömisen tavat ovat muutoksessa. Singaporessa ja Japanissa useimmissa ravintoloissa tilaukset tehdään puhelimella. Silläkin on vaikutusta, että väestö ikääntyy ja keskiluokka kasvaa. Kun on enemmän rahaa käytettävissä elämiseen, ollaan entistä kiinnostuneempia löytämään terveellisiä vaihtoehtoja syömiseen ja juomiseen. Tähän tarpeeseen tarjoamme teollisuusasiakkaillemme ratkaisuja, kuten runsaasti proteiinia ja kalsiumia sisältäviä tuotteita.
Ikääntyvien ravitsemuksellisiin tarpeisiin ja luuston terveyden ylläpitoon kehitettyä Valio Eila® Nutri F+ jauhetta käytetään esimerkiksi etelä-korealaisen Maeil Dairyn Golden milk -juomassa. Ratkaisuja on eri elämänvaiheisiin, vauvasta vaariin. Esimerkiksi Nestlén Nutren Junior -juoman raaka-aineena käytetään Valio Eila® Pro SMP -jauhetta.
”Meidän on löydettävä asiakasta kiinnostava näkökulma ja heitä hyödyttävä lisäarvo.”