Lehmällä on tärkeä rooli ruokajärjestelmässä

Valio nousi Suomen kolmanneksi maineikkaimmaksi yritykseksi Luottamus&Maine-tutkimuksessa, johon vastasi yli 11 000 suomalaista. Vaikka maidontuotanto on viime vuosina ollut rankankin kritisoinnin kohteena, kertoo tulos siitä, että valtaosa suomalaisista luottaa Valioon ja arvostaa maitotilojen työtä ruoantuottajina.

Vaikka tilojen muuttuvat kustannukset eivät ole enää ennätyskorkealla, tuottajien kriisi ei ole ohi. Korkeat korot, lannoitteiden korkeat hinnat ja energian hinnan epävarmuus haastavat edelleen. Tuottajan palkka on nostettava tasolle, joka luo edellytykset maidontuotantoon myös tulevaisuudessa. Valio pitää tätä aktiivisesti esillä niin median, päättäjien kuin kaupan suuntaan.

Taloudellinen tilanne on tiukka myös monessa kotitaloudessa. Keskivertosuomalaisen ostovoima on laskenut. Samansuuntainen tilanne on myös Virossa ja Ruotsissa.

Hinnan ja volyymin optimointi on Valiolla jatkuva tehtävä. Jos hintaero esimerkiksi tuontijuustoon kasvaa liikaa, Valion tuote voi jäädä hyllyyn. On kuitenkin hyvä muistaa, että kauppa tekee aina päätökset hyllynreunahinnasta.

Tässä taloudellisessa tilanteessa Valion on onnistuttava kahdessa asiassa: tuotekehityksessä ja oman toiminnan jatkuvassa parantamisessa. Valio Gårdsgoda eli Ruotsin markkinoille brändätty versio Oivariini® -levitteestä ja Valio PROFeel® -mansikkapirtelö ovat esimerkkejä viime aikojen onnistuneista lanseerauksista. Kustannuspaine on suuri myös Valiolla: #2025-projektissa pyrimme kymmenien miljoonien tulosparannukseen sadoilla eri toimenpiteillä seuraavien vuosien aikana. Pienennämme kuluja ja parannamme päivittäisiä toimintaprosesseja.

Valio on suomalaisten luottobrändi. Onhan se Valio -mainoksissamme ovat esillä monet rakkaat klassikkotuotteemme. Halvimman hinnan sijaan lupaamme ensiluokkaista makua ja laatua – niistä ruoassa pitäisi ensisijaisesti olla kyse.

Valio on viime vuosina ottanut isoja askeleita strategian toteuttamisessa. Maitotuotteet ovat kivijalkamme, mutta rinnalle tarvitsemme myös uusia kasvun alueita. Tuoreimpina uutisina Oddlygood osti Plantin, jotta voimme haukata kasvavastaa kasvipohjaisten markkinasta yhä suuremman palasen. Suomen Lantakaasu Oy tähyää seuraavaksi Pohjanmaan suuntaan.

Ruoantuotanto on murroksessa globaalisti. Väestö ja ruoan tarve kasvavat, ja muuttuvan ilmaston takia viljelymahdollisuudet kuivuvilla alueilla heikkenevät. Yksipuolisesta viljelystä pitäisi päästä monimuotoisempaan viljelyyn, ja fossiilisten lannoitteiden käyttöä tulisi vähentää.

Murros on myös mahdollisuus. Voimme rakentaa Suomeen nykyistä kestävämmän ruokajärjestelmän ja luoda samalla Valiolle ja maitotilayrittäjille uutta liiketoimintaa.

Nurmella ja lehmällä on paikkansa varsinkin täällä pohjoisessa. Turhan usein keskustelu pyörii yhden tuotantomuodon ympärillä kerrallaan, vaikka maaseudulla eri tuotantosuunnat tukevat usein toisiaan. Eikä kyse ole vain ruoasta. Suomen Lantakaasu Oy on hyvä esimerkki siitä, miten ruoka, energia ja lannoitteet kytkeytyvät toisiinsa. Yksi keskeinen tavoitteemme on lisätä yleistä ymmärrystä ruokajärjestelmästä esimerkiksi päättäjien keskuudessa. Joko-tai-keskustelun aika on ohi. Lehmää ei voi ottaa ruokajärjestelmästä pois.

Kiitos pitkäjänteisestä työstä maitotiloilla ja päivittäisistä kohtaamisista, jotka ovat siivittäneet Valion upeaan mainetulokseen!

Näkökulmat
Maitomarkkinoiden heilahtelut jatkuvat
Näkökulmat
3 näkökulmaa: Alkutuotannon vastuullisuus kiinnostaa
Näkökulmat
Kotala selvittää: Uusi laki antaa lehmien olla lehmiä