Siirry sisältöön
Tavataan Valiolla

Kuluttajaymmärrys luotaa kohti huomisen ruokailmiöitä

Mikä yhdistää maitopohjaista tuoteuutuutta, uudenlaista jogurttipakkausta, proteiinivanukkaan makuvarianttia ja Oivariini-brändiuudistusta? Kaikki pohjautuvat Valion kuluttajaymmärrystiimin tuottamaan tietoon.

Valion kuluttajatutkimuksen ja kuluttajaymmärryksen tiimi on ketterä, mutta strategisesti keskeinen asiantuntijajoukko, joka vie koko organisaatiota eteenpäin.

Innovaatiojohtajan ja kolmen kuluttajaymmärryspäällikön tiimi tekee paljon muutakin kuin perinteistä kuluttajatutkimusta. Se analysoi maailman menoa, sparraa liiketoimintaa ja
auttaa uuden innovoinnissa. Se vie viestiä ja kuluttajaymmärrystä eri puolille Valion organisaatiota, jotta tieto ei siiloudu eikä tehdä päällekkäistä työtä.

”Meidän tehtävämme on varmistaa, että aina kun meillä kehitetään uusia tuotteita, se perustuu siihen tietoon mitä meillä on kuluttajista, markkinoista tai yhteiskunnasta”, tiimiä johtava Kevin Deegan tiivistää.

Tiimi toimii strategisena kumppanina koko liiketoiminnalle. Jakamansa tiedon avulla se varmistaa, että eri puolilla isoa taloa ymmärretään Valion strategia yhtenevällä tavalla.

Tukena koko elinkaaren

Kuluttajaymmärrystiimi työskentelee Valion tuotekehityksen, markkinoinnin, strategiatyön ja brändinhallinnan tukena. Tiimi tuottaa ja kokoaa tietoa, joka tukee Valion tuotekehitystä tuoteideoinnista lanseerauksiin ja aina pakkausdesigniin ja mainonnan viestikärkiin asti.

”Mitä aiemmin olemme mukana, sitä enemmän pystymme auttamaan. Ihanteellisesti olemme paikalla jo ideointivaiheessa”, sanoo Kaisu Vuokko.

Kun varmistetaan ajoissa, että suunniteltu tuote, mainonta tai pakkaukset ovat asiakkaiden tarpeiden ja mieltymysten mukaisia, vähennetään virheinvestointien mahdollisuutta.

Toisin sanoen ei tehdä toimimattomia mainoksia tai tuotteita, jotka eivät lopulta kiinnostakaan kuluttajaa.

Brand Tracking -tutkimuksessa seurataan tiiviisti Valion, sen tuotebrändien sekä kilpailijoiden brändimielikuvaa, tutkimuksesta vastaava Jarno Rautio kertoo.

Kuluttaja ei tee jokapäiväisiä ostopäätöksiään kovinkaan syvällisesti. Laadukkaat kattobrändit ohjaavat siihen, että kuluttaja tulee valinneeksi kaupan hyllyltä mielestään takuuvarmasti hyvänmakuisen ja muutenkin mieltymyksiinsä sopivan tuotteen.

VALIO Balans

Tutkittua tietoa tuoteuutuuksiin

Kun Valio ryhtyi kehittämään Valio Balans-tuotesarjaa, haasteena oli esimerkiksi lainsäädäntö, joka rajaa tiukasti, mitä painonhallintatuotteista saa sanoa. Tutkimuksissa selvisi myös, että ihmiset kokevat painonhallinnan jatkuvana valintojen sarjana – jokainen ateria on tilaisuus valita “paremmin”. Se tuntui stressaavan monia. Tämä ohjasi uuden tuotteen luomista: sen piti olla helppo valita, arkeen sopiva ja kuluttajalle looginen. Viestin tuli olla hienovaraista ja intuitiivista. Myös värit, pakkausdesign ja mainonnan viestit testattiin huolella. Brändin nimi Balans syntyi sekin tutkimuksen kautta.

PROfeel®

Tukea brändin päivittämiseen

2000-luvun proteiinibrändi PROfeel taas on oiva esimerkki siitä, miten tutkimusta ja insightia hyödynnetään olemassa olevan tuotemerkin uudistamisessa. PROfeel lanseerattiin jo 2007, mutta vuosien varrella brändi vaati päivitystä. Tutkimus paljasti, että kuluttajien asenteet proteiininsaantiin olivat muuttuneet: PROfeelin alkuperäinen painonhallintaviesti ei enää resonoinut proteiinituotteissa. Tilalle nostettiin mielikuvaa aktiivisesta elämäntyylistä ja monipuolisesta hyvinvoinnista. Vuoden 2017–2018 brändiuudistuksessa PROfeel sai uuden visuaalisen ilmeen, brändiväri vaihtui punaisesta mustaksi ja laajeni esimerkiksi suklaavanukkaisiin. Muutos osui nappiin: myynti lähti nousuun. Brändi yhtiöitettiin omaksi yrityksekseen 2025 ja lähti myös kansainvälisille markkinoille.