Halpuudesta ei tingitä
Heikkinen pyytää Krookia avaamaan kaupan omien tuotemerkkien rooleja ja niiden suhdetta Valion sekä muiden bränditalojen tuotteisiin.
”Brändituotteilla on vahva paikkansa valikoimissamme. Tärkeää on myös, että Valiolta tulee uutuuksia, ja kolmantena tekijänä on kotimaisuus. Omat merkit eivät korvaa brändejä”, Krook linjaa.
Hän korostaa myös toimivan vuoropuhelun merkitystä kaupan ja Valion välillä. Tietoa on hyvä jakaa hiljaisista signaaleista ja kasvavista trendeistä, joista voidaan yhdessä luoda jotain hyvää.
”Private label -tuotteilla tarjoamme edullisen ja silti terveellisen vaihtoehdon heille, joilla on vähän tiukempaa. Kotimaista-merkki on noussut kymmenessä vuodessa Suomen vahvimpien tuotemerkkien joukkoon. Coop tuli korvaamaan Rainbowta, ja sen tunnettuus on hyvällä tasolla.”
Kaupan merkkien osuus pysyy Krookin mukaan S-ryhmässä tasaisesti noin 20 prosentissa. Valtaosa ruoasta myydään joka päivä halvat hinnat -periaatteella, mikä tuo tasaisen menekin, parhaan ennustettavuuden ja pienentää hävikkiä.
Heikkinen pohtii, ohjaavatko vastuullisuuskysymykset kuluttajan valintoja.
”S-ryhmälle vastuullisuutta on tarjota edullinen ruokakori kuluttajille, joilla on tiukkaa, mutta pitää myös osata kertoa vaihtoehdoista. Valiolla on teknologinen osaaminen siihen, millaisilla toimilla vastuullisuutta edistetään”, Hannu Krook vastaa.
Epäreilu ylisääntely kuriin
Heikkinen kysyy vielä Krookin näkemystä kotimaisen ruoantuotannon menestymisen eväistä.
”Vahvat suomalaiset kuluttajabrändit ovat juuri ruoantuotannossa. Valion lisäksi muun muassa Paulig ja Fazer tekevät älyttömän hyvää brändityötä, innovoivat, luovat uusia ja kasvattavat vanhoja kysyntäalueita. Toivotamme aina uutuudet tervetulleiksi, sillä ne tuovat myymälään energiaa ja elämyksellisyyttä”, Krook sanoo.
Kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin toisenlaisia kuin takavuosina.
”Nyt etsitään kasvulle uusia taskuja. Valion Profeel-proteiinituotteet ovat hyvä esimerkki. Otettiin vähän vanhaa, kehitettiin sitä ja tuotiin uusi hyvä tuote kokonaan uuteen käyttötilanteeseen.”
Alkutuotannolle ja kaupalle on Krookin mukaan yhteistä kova regulaatio.
”Säätelyn jatkuva lisääntyminen on iso yhteiskunnallinen ongelma. Tuotteiden hintoihin sillä on inflatorinen vaikutus. Meidän täytyy suomalaisina yrityksinä ja etujärjestöinä olla vahvasti mukana vaikuttamassa, sillä ylisääntelystä tulee meille äkkiä iso Suomi-lisä. Se on epäreilua!”
Maitotilayrittäjä Heikkinen on asiasta samaa mieltä. ”On alkutuotannon, yhteiskunnan ja koko EU:nkin ongelma, jos sääntelemme itsemme ulos markkinoilta”, hän toteaa.
Pääjohtajan Valio-suosikit
Hannu Krookilla on Valion tuotteiden joukossa useita suosikkeja niin päivittäiseen käyttöön kuin juhlahetkiin.
”Käytän kahvissa kasvipohjaisia tuotteita, ja Oddlygood Barista on huikean hieno ja hyvänmakuinen. Leivän päällä Oivariini merisuola osuu omaan makuhermooni. Enkä osaa kuvitella joulua ilman Valio Aura -sinihomejuustoa. Kesällä, kun pääsee grillaamaan, laitan Koskenlaskijaa herkkusienten sisään ja pekonia kyytipojaksi.
Ei ne koskaan jää syömättä.”
Teksti: Raila Aaltonen
Kuvat: Pekka Rousi