3 näkökulmaa: Alkutuotannon vastuullisuus kiinnostaa
Valion asiakkaat arvostavat ostamiensa tuotteiden kotimaisuutta, ilmastoystävällisyyttä sekä innovatiivisuutta, laatua, turvallisuutta ja toimitusvarmuutta.
Valion asiakkaina koti- ja ulkomaan markkinoilla on elintarvike- ja ruokateollisuuden sekä kaupan alan yrityksiä. Asiakkaamme odottavat ja edellyttävät Valio-ryhmältä toimia, joiden avulla voimme ratkaista yhteisiä haasteita esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaan ja päästöjen vähentämiseen, luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen tai tuotteiden innovatiivisuuteen ja terveellisyyteen liittyen.
Yhteinen tavoitteemme on parantaa toimintamme vastuullisuutta koko maitoketjussa. Se on tänä päivänä koko toimialalle välttämätöntä, ja vastuullisten toimintatapojen avulla voimme kilpailla niin kotimarkkinalla kuin globaaleilla markkinoilla.
Maitotiloilla eli Valio-ryhmän alkutuotannossa on sitouduttu jo pitkään erilaisiin vastuullisuustoimenpiteisiin – siitä olemme saaneet asiakkailtamme kiitosta! Eläinten hyvinvointia parannetaan, erilaisia hiiltä sitovia viljelykäytäntöjä kehitetään, vähäpäästöisempiä energiaratkaisuja otetaan käyttöön ja toimenpiteistä syntyvää dataa kerätään Valion eri toimintojen käyttöön. Tästä työstä kerromme ja keskustelemme myös asiakastapaamisissa ja -tilaisuuksissa.
Kehitämme Valion vastuullisuusohjelmaa, ja tavoite hiilineutraalista maitoketjusta vuonna 2035 lähenee samalla, kun vastaamme asiakkaidemme odotuksiin.
Kysyimme kolmelta asiakkaaltamme, millaisia ajatuksia ja odotuksia heillä on Valioon ja valiolaiseen maitoketjuun liittyen.
Kim Strömsholm
Tuoteryhmäjohtaja, SOK
”Meitä kiinnostaa seurata ja ymmärtää, miten työ etenee.”
Helene Thörnlund
Vastuullisten hankintojen asiantuntija, Orkla Foods Sverige
”Tärkeimmät vastuullisuustavoitteemme liittyvät ilmastopäästöjen vähentämiseen.”
Meivi Pietarinen
Ostojohtaja, Ykköshankinnat