Vastuullisuus Valio brändin ytimessä

Hanna Hiekkamies, brändi- ja vastuullisuusjohtaja, Valio Oy

Tehtäväni Valiolla

Vastaan Valion brändiportfoliosta ja vastuullisuudesta Valioryhmässä. Toimin matriisissa eli teen yhteis-työtä Valion eri toimintojen sekä maaorganisaatioiden kanssa. Tiimiini kuuluu Consumer Insight -yksikkö sekä graafinen pakkaussuunnittelu.

Miten vastuullisuus näkyy Valiolla?

Vastuullinen toiminta on aina ollut tärkeä osa valiolaista työntekoa tilalta kuluttajan ruokapöytään. Vastuullisuus on arvoissamme ja keskeinen osa strategiaamme. Jatkossa haluamme viedä vastuullisuuden vielä tiiviimmin brändin ja liiketoiminnan ytimeen. Tehtäväni on yhteistyössä valiolaisten kanssa miettiä, miten toimimme mahdollisimman kestävällä tavalla ja sovittaa yhteen omistajien, yrityksen sekä sidosryhmien tavoitteet ja toiveet.

Haluamme tunnistaa ne olennaiset vastuullisuuden kehityskohteet, joilla erotumme kilpailijoista – emme siis tee sitä perustasoa, mitä kaikki muutkin, vaan aidosti haluamme vaikuttaa ja olla edelläkävijöitä. Emme liioin syyllisty vastuullisuuspesuun, vaan tekemisen tulee olla aitoa ja luottamusta rakentavaa. Näin Valio brändi kehittyy, ja parannamme tuotteidemme kilpailukykyä sekä haluttavuutta.

Mistä vastuullisuuden edelläkävijyys rakentuu Valio brändiin?

Brändin kilpailukyvyn kehittäminen edellyttää sen tarkoituksen määrittämistä: miksi olemme olemassa, mihin uskomme ja millaista maailmaa haluamme rakentaa. Brändin tulee seurata aikaansa ja tietää, mistä asioista asiakkaat ja kuluttajat ovat kiinnostuneita, mistä puhutaan ja mitä halutaan.

Tällä hetkellä ympäristöasiat ovat keskeisiä. Minua inspiroi valtavasti, että me Valiossa tunnemme oman toimintamme ympäristövaikutukset ja haluamme olla osa ratkaisua. Meillä on loistavat asiantuntijat ja teemme valtavasti töitä päästöjen vähentämiseksi ja hiilensidonnan lisäämiseksi sekä kehitämme kiertotaloutta ja ympäristöviisaita pakkauksia.

Hiilineutraali maito 2035 on yhteinen iso tavoitteemme, ja sen myötä olen päässyt perehtymään aivan uusiin asioihin, kuten hiiliviljelyyn, luonnon monimuotoisuuden kehittämiseen, tuotantolaitoksiemme energialähteisiin ja logistiikan fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen.

Uskon, että ruoan ilmastovaikutusten lisäksi alamme ymmärtää puhua myös ravitsemuksesta. Maito sopii monen tyyppiseen ilmastoystävälliseen ruokavalioon. Tässäkin meillä on parhaat asiantuntijat ottamaan kantaa, viemään keskustelua oikeaan suuntaan ja ennen kaikkea kehittämään kestäviä sekä ravitsevia, hyvinvointia edistäviä tuotteita ja reseptejä.

Kuluttajat ovat kuudesti peräkkäin valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi. Merkittävinä kriteereinä ovat olleet eläinten hyvinvointi ja suomalainen puhdas maito. Nämä ovat kiistatta tulevaisuudessakin vastuullisen toimintamme kivijalka, josta kannattaa pitää kiinni.

Perhe ja vapaa-aika?

Olen naimisissa, ja meillä on kolme aikuista lasta. Työpäivien jälkeen rentoudun juoksemalla metsäpoluilla tai käymällä kuntosalilla. Lisäksi harrastan vuoristovaellusta mieheni kanssa; jylhissä vuorissa on sielunmaisemani, jotain ihmeellisen maagista – yhtä aikaa rauhoittavaa mutta kuitenkin pelottavaa.

Mikä on suosikkituotteesi?

Valio Aura ® juusto on ehdoton suosikkini ja sen maku on ainutlaatuista koko maailmassa. Minulla on eri-tyinen tunneside Aura-juustoon, koska olen toiminut sen tuotepäällikkönä ja yhdessä tehtaanjohtaja Marko Palosaaren sekä Äänekosken tehtaan porukan kanssa olen kehittänyt ja lanseerannut Valio Aura® murun ja Valio Aura® goldin. Silloin luotu mainonnan-konsepti ”Jotkut rakastaa, jotkut vihaa” toimii edelleen.

MUISTONI MAATILALTA

Asun parin kilometrin päässä Viikin koetilalta, joka on ihana pieni pala maaseutua keskellä Helsinkiä. Minulla kesä alkaa Viikin lehmien laitumelle laskusta; tapahtumaan osallistuminen on perinne, kuten myös kesän juoksulenkit laiduntavien lehmien ohi. On kiva käydä katsomassa, mihin osaan laidunta lehmät ovat edenneet ruohon perässä. Sitä katsellessa tuntuu, että maailma pysähtyy ja voin hengittää sisään sitä kuuluisaa lehmän hermoa.

Katso lisää artikkeleita

Tavataan Valiolla
Vaikuttaminen vaatii verkostoja ja yhteistyötä
Katsaukset
Ympäristö- ja ilmastotoimet vaikuttavat markkinaan
Katsaukset
Positiivista kehitystä ja epävarmuutta