
Uudet omistajat Valion vieraina
Uusien yrittäjien perhedyttämispäivässä omistajille avataan Valion toimintaa ja kerrotaan maitosektorin ajankohtaisista asioista. Sen lisäksi tapaaminen tarjoaa yrittäjille keskustelumahdollisuuden Valion toimivan johdon ja hallinnon kanssa.
Tammikuisen perehdyttämiskoulutuksen ensimmäinen päivä vietettiin Valion Pitäjänmäessä. Kehityspäällikkö Jaana Kiljunen toivotti tervetulleiksi noin sata yrittäjää. Alkutuotanto- ja maidonhankintajohtaja Juha Nousiainen kertoi yrittäjille Valioryhmän tarjoamista palveluista ja vuoden 2018 alusta voimaan tulevasta laatu- ja tuotantotapauudistuksesta.
”Valioryhmän huippuasiantuntijat ovat veloituksetta käytössänne”, Nousiainen muistutti.

Valion hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto kertasi Valion toimintaympäristöstä ja sen muutosten vaikutuksista yrityksen toimintaan. Kaunisto kertoi, että Valion tehtävänä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti – tavoitteena omistajien näkökulmasta on EU:n korkein ja vakaa maidon tilityshinta.
Maidon kulutus kasvaa maailmassa edelleen – siihen vaikuttavat Kauniston mukaan väkiluvun kasvun lisäksi tulojen kasvu ja kaupungistuminen. Varsinkin Aasiassa ja Afrikassa maidontuotanto ei riitä kysynnän tyydyttämiseen. Eniten viime vuonna Euroopassa maidontuotantoaan ovat kasvattaneet Hollanti ja Irlanti, Iso-Britanniassa maidontuotanto on ollut puolestaan eniten laskussa.
Valiolaisessa hallintomallissa jokainen Valiolle maitoa myyvä maitotilayrittäjä on yrityksen omistaja oman maidonhankintaosuuskuntansa kautta. Omistajahallinto perustuu alueelliseen edustuksellisuuteen ja tasapuolisuuteen – yritys mahdollistaa maitotilayrittäjien tuloksellisen elinkeinonharjoittamisen tasapuolisesti maan eri osissa. Suomalaisen maidontuotannon valtit ovat Kauniston mukaan luotettavuus ja puhtaus.
Maailman innovatiivisin meijeri
Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme kävi puheenvuorossaan läpi yrityksen tilannekatsauksen ja avasi yrityksen strategiaa. Vaikka Suomessa markkinatilanne on haastava kuluttajien ostovoiman heikkenemisen ja kiristyneen kilpailun vuoksi, viime vuonna liikevaihto kasvoi useissa Valion tytäryhtiöissä.

”Valio luo kilpailuetua ylivertaisella asiakas- ja kuluttajakokemuksella – yritys on hyvä tavarantoimittaja, haluttu brändi ja maailman innovatiivisin meijeri”, Annikka Hurme totesi.
Valion tavoite on olla asiakkaan paras ja halutuin kumppani innovatiivisilla kuluttajatuotteillaan. Tulevaisuuden haasteena on kannattava kasvu kansainvälisillä markkinoilla sekä kuluttaja- että teollisuustuotteissa. Tällä hetkellä Valio vie tuotteita noin 60 maahan.
Omistajayrittäjien näkökulmasta Valion tavoite on jalostaa kaikki heiltä ostettu raaka-aine parhaalla mahdollisella tuotolla. Yksi tärkeimmistä keinoista on innovaatio-osaamisen tehokas kaupallistaminen. Yrittäjille maksettavaa maidon tilityshintaa tukee myös muusta kuin maidosta saatava tulos.
Toinen päivä kului oman osuuskunnan tilaisuuksissa

Ensimmäisen perehdyttämispäivän päätteeksi maitotilayrittäjä Mika Hirvijoki opasti maitotilayrityksen johtamisessa ja johdon neuvonantaja, pitkään Valion T&K toiminnossa työskennellyt Matti Harju vei kuulijat mielenkiintoiselle matkalle tuotekehityksen maailmaan. Harju kertoi yrittäjille havainnollisella tyylillään muun muassa maitobisneksen historiasta, uutuustuotteista ja lisäarvon luonnista sekä erilaisista merkittävistä innovaatioista: laktoosi- ja erotusteknologioista, Valio Valsa® maitosuolasta ja yrityksen proteiinituotteista.
Päivä päättyi juhlavaan päivälliseen Valion henkilöstöravintola Oliviassa.
Perehdyttämistilaisuuden toisen päivän yrittäjät viettivät Hotelli Presidentissä osuuskuntien omiin aiheisiin paneutuen. Lisäksi ohjelmassa oli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ajankohtaiskatsaus maitopolitiikkaan.