Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Maten hett samtalsämne - ansvarsfullhet säljer

Nu pratas det om maten, och det pratas mycket. Vårt val av mat har blivit ett sätt att ge uttryck för våra värderingar och berätta vem man är. Allt mer vikt fästs vid i synnerhet matens inhemska ursprung och produktionens effekter på såväl klimatet som djurens välmående. Dessa trender kan vara till nytta för Valio, som ju arbetar ansvarsfullt.

Reklamen för Kotipizza är ett fint exempel på hur inhemskt ursprung lyfts fram som marknadstrumf. Företaget bytte de utländska fyllningarna mot inhemska fyllningar, höjde sina priser och fick upp sin omsättning. Under det första kvartalet av detta år steg omsättningen med nästan en femtedel: med inhemskhet och ansvarsfullhet i spetsen, ett lyhört öra mot konsumenterna och näsa för världens mattrender. Så klart kombineras deviserna ännu med ett stort antal andra smarta affärsdrag.

"Upp med priserna, ut med pizzorna" rubriksatte Talouselämä i september sin artikel om företagets framgångssaga.

Också Valio fortsätter att förnya sig, utan att för den skull glömma basprodukterna. Valio Mifu mjölkgryn, som är en helt ny kategori av mjölkproteinbaserade matlagningsprodukter, har fått en god start. Samtidigt fortsätter vege- och veganprodukternas popularitet i sociala medier, där köttmotståndet ibland är riktigt rasande. Alternativa sätt att äta, som exempelvis flexitarianism, där köttet delvis ersätts med alternativa proteinkällor, blir allt populärare.

I Valios verksamhet vilar ansvarsfullheten på starka grundpelare: hela vår affärsverksamhet bygger ju på den välskötta, finländska mjölkproduktionen.

I framtiden kommer vi att använda det ansvarsfulla arbetssättet som bas för nya, ännu bättre försäljningstrumf för den hårda internationella konkurrensen. Vi arbetar hela tiden för det målet. På mjölkgården konkretiseras kvalitetsarbetet i och med att Kvalitetshandboken för mjölk går till historien och ersätts med Valios reviderade anvisning för god mjölkproduktion.

En viktig del av företagsansvaret är att bibehålla företagets slagkraft. För Valio innebär det att vi fokuserar allt starkare på kärnkompetensen och internationaliseringen.

Vår kärnkompetens är att utveckla nya innovationer och driva en effektiv produktion. I Riihimäki färdigställs nästa år en ny mellanmålsfabrik, där vi kan tillverka mellanmål av den nya generationen. Vi hör till världstoppen som säljare av teknologi och industriprodukter, och vi kommer att få se nya öppningar på den internationella konsumentproduktsmarknaden. I enlighet med den strategin avstår vi från vår egen produktion av syrakulturer i Dickursby, och vi har sålt affärsverksamheten till danska företaget Chr. Hansen. Köpesumman, 73 miljoner euro, ger en tilläggsresurs som ska användas för att utveckla kärnverksamheten.