Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Förnyelse i 115 år


Valio fyller i år 115 år. Företagets historia har präglats av tro på det man gör, nyskapande och förnyelse av det som redan finns.

Valio har alltid haft förmåga att vända utmaningarna till segrar.

Under företagets första tider löste man problemen med smörkvaliteten genom att utvecklas AIV-fodret som belönades med Nobel-priset.

Ur 1970-talets smörberg och fettkrig föddes en av hörnstenarna i vårt sortiment, Valio Oivariini®. Av den överflödiga vassle som användes som svinfoder utvecklade vi bland annat mervärdespulver som används som råvara till modersmjölksersättning världen över, Valio Gefilus®-produkterna och slutligen av vasslens mineraler den fantastiska innovationen Valio ValSa® mjölksalt. Nordkarelen-projektet fick finländarna äta hälsosammare, och det gav upphov till Valios lätt- och proteinprodukter.


I fjol utvecklades Valios omsättning positivt både på hemmamarknaden och inom exporten. Framför allt lyckades vi växa i Kiva, även om närmarknaden i Sverige, Estland och Ryssland samt hemmamarknaden är de överlägset starkaste grundstenarna för vår affärsverksamhet. Inom detaljhandeln i Spanien och Polen gjorde vi pilotförsök med våra mellanmålsprodukter, och i Polen säljer vi också ost och smör. Vi har hela tiden blicken riktad även utanför Finlands gränser på jakt efter nya exportmöjligheter.

På hemmamarknaden var det i fjol framför allt mellanmålssegmentet och de växtbaserade produkterna som gav tillväxt. Valio PROfeel® fortsatte med sin starka tillväxt, och de nya proteinpuddingar som lanserades för ett år sen var en dundersuccé. Inom de växtbaserade produkterna utvidgades sortimentet med Valio Oddlygood® Veggie i skivad och riven form, och med havredrycken Valio Oddlygood® Barista som tagits fram i samarbete med fackexperter i kaffebranschen, och som vunnit kaffedrickarnas hjärtan i både Finland och Sverige.

Inom sektorn industriprodukter har Valio ett starkt kunnande bland annat som tillverkare av demi- eller vasslepulver. Mervärdepulvren köps av både sötsaks-, glass- och barnmatsindustrin.

I fjol utvecklades följaktligen exporten av mervärdespulver positivt: vi har potential att sälja allt mer av pulvren på export till exempel till råvara för barnmatsindustrin. Stolt kan jag också konstatera, att Valio idag är världens ledande tillverkare av laktosfria produkter och även sakkunnigast när det gäller lösningar för produktionen.

Jämsides med den starka produktutvecklingen koncentrerade vi oss i fjol på att förbättra lönsamheten i Valios affärsverksamhet och vår egen konkurrenskraft. Sparprogrammet #2021 Lisätuottoa som påbörjats föregående år framskred enligt planerna, och i början av året förnyade vi också företagets lednings- och rapporteringsmodell.


Valios 115-års jubileumsår har börjat i positiva tecken. Vi fortsätter med vårt intensiva och oeftergivliga arbete med att utveckla nya produkter och effektiverar samtidigt vår verksamhet. Till vårens festsäsong lanserar vi t.ex. nya gräddsorter och andra läckra nyheter av mjölk.

Själv tänker jag getast provsmaka den nya gräddiga currysåsen och Valio Koskenlaskija® Mat & Dip. Till vardags håller jag lätta linjen med naturyoghurt utan tillsatt socker, och i mars njuter vi av Valio Jäätelöfabriikis nya småbägare och nya smaker, ljuvlig saffran och salmiakbomb.

De bästa recepten hittar du på sidan valio.fi/reseptit.

Låt oss alla väl smaka!