Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Edelläkävijä maito- ja elintarvikealan innovatiivisissa ratkaisuissa

Valion alkuvuosi on sujunut myynnin osalta kokonaisuutena suunnitelmien mukaisesti, liikevaihto on kasvussa ja kustannukset kurissa. Olemme pyrkineet päivittäistoiminnan ohella viemään vahvasti eteenpäin myös tulevaisuuden kehityshankkeita, vaikka joitakin hankkeista on jouduttukin siirtämään koronapandemiasta johtuen. Kasvavat vastaanotettavan maidon määrät ja samanaikainen kivi-maidon myynnin romahtaminen ovat tuoneet tuotantokapasiteetillemme haasteita, joista olemme kuitenkin selvinneet hyvin.


Koronan vuoksi kulunut kevät on ollut erityinen: Kotimaan vähittäiskauppamyynti on sujunut hienosti, kun taas hotelli-, ravintola- ja catering-ala on kohdannut suuria vaikeuksia. Viennissä eteemme on tullut muutoksia ja viivästyksiä, kun esimerkiksi leipomot maailmalla ovat olleet tilapäisesti kiinni ja rahtikuljetukset myöhästelleet.

Koronalla on ollut vaikutuksensa myös Valioon. Kustannukset luonnollisesti nousivat, kun varastotasot hetkellisesti kasvoivat, pakkaustarvikevarastomme täyttyivät ja projektit viivästyivät. Tähän reagoimme kuitenkin aiheellisesti ja ajoissa: Muun muassa markkinointibudjettimme on uudelleenarvioitu ja konttorihenkilökuntamme osalta olemme tehneet kipeitä päätöksiä lomautuksista. Pitkään jatkuvaan poikkeus-tilaan on varauduttu ja seuraamme koronaan liittyviä ohjeistuksia tarkasti. Koko ketjussa noudatamme erityisen tiukkoja hygieniaohjeistuksia.


Keväällä poikkeusolojen alkaessa ihmiset innostuivat laittamaan ruokaa ja etenkin leipomaan. Se kasvatti ilahduttavasti kerman ja voin myyntiä, ja kevätuutuudet Valio kinuski- ja suklaakerma otettiin avosylin vastaan. Kotiruoan-laiton vilkastuminen on näkynyt lisääntyneinä vierailuina valio.fi-verkkopalvelumme reseptisisällöissä, ja syksyn uutuudet tuovat lisää vaihtoehtoja ruoanlaittoon. Suomen suosituin kermajuusto Valio Oltermanni® löytyy nyt kätevissä napostelupaloissa, joita on helppo ottaa mukaan vaikkapa evääksi! 


Olemme päivittäneet Valion liiketaloudellista strategiaa ja omistajastrategiaamme.

Muutos on jatkuvaa, ja siksi myös Valio-ryhmän strategian on elettävä ajassa.

Maito sekä kotimarkkina-alueemme Suomi, Ruotsi, Venäjä ja Baltia ovat edelleen meille perusta, jota vahvistamme. Haluamme tarjota aiempaa laajempia ratkaisuja niin teollisuuden B2B-asiakkaiden, vähittäiskaupan kuin hotelli-, ravintola- ja catering-alan yritystenkin tarpeisiin sekä maitotuotteissa että muissa ruokaratkaisuissa. Kehitämme raaka-aineiden ja ratkaisujen vientiä globaalisti tarkoin valituille ja merkittävää liikepotentiaalia omaaville markkinoille, tulevaisuuden ruokakonseptit ja -teknologiat huomioiden.


Valiolla on ainutlaatuinen osaaminen maitotuotteiden innovoinnissa, ja tätä kyvykkyyttä hyödynnämme eri ruokakategorioihin, yli eri markkinoiden.

Olen ylpeä siitä, että me valiolaiset tarjoamme asiakaslähtöisyyden, yhteistyökeskeisyyden ja uudistumisen kautta vastuullisia ratkaisuja ja tuotteita asiakkaillemme. Valion toiminnassa tärkeimmässä roolissa ovat ihmiset niin maitotiloilla kun Valiolla. Valiojengi eli sitoutunut henkilöstö luo innovaatioista ratkaisut.

Valion toiminnan perusta on maitotiloilla, omistajayrittäjien tekemässä ammattitaitoisessa työssä. Kiitos arvokkaasta työstä, jota tiloilla teette vuoden jokaisena päivänä! Visiomme mukaisesti Valio tulee olemaan jatkossakin edelläkävijä maito- ja elintarvikealan innovatiivisissa ratkaisuissa − yritys, jonka kannattavuus on alansa huippua. Tärkein  Valio-ryhmän tavoite on tuottaa arvoa omistajille, eli maksaa parhaiden eurooppalaisten osuustoiminnallisten meijeriyritysten tasoista tilitys- ja tuottajahintaa maidosta. 

Hyvää sisäruokintakautta!