Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Ansvarsgärningar och effektivitetstänkande


Valios mål är att uppnå en kolneutral mjölkkedja. Vårt ambitiösa men realistiska mål har väckt positiv diskussion i många av våra kontaktgrupper, och framför allt bland konsumenterna. Det är ett ytterst aktuellt tema som väckt intresse också ute i världen.

Valio lanserade ansvarstillägget för drygt ett år sedan. Det är ett centralt instrument i vårt kund-, konsument- och mediaarbete, och med dess hjälp visar vi, hur ansvarsfullt Valios mjölkkedja arbetar. Tacket för detta går till våra ägarföretag, som deltar aktivt i utvecklingen av ansvarsarbetet. I början av 2019 betalades ansvarstillägg för över 92 procent av mjölken. Vårt mål är att så snabbt som möjligt få in alla gårdar i systemet. Den första kursen om kolodling som ordnades i april blev fullsatt på rekordtid, och vi måste sätta in fler platser. I höst fortsätter utbildningarna, och det är fint att Ni, företagare, tagit så bra emot satsningen.

När det gäller ansvarsarbete är Valio på många sätt en föregångare.


Världens första biogasdrivna intransportbil transporterar Valio Eko-mjölk från gårdarna till mejeriet. Alla åstaksförpackningar för mjölk, surmjölk, grädde och yoghurt är till hundra procent tillverkade av växtbaserade material. Vi ökar användningen av returplast i våra förpackningar. Den genomfärgade svarta plast som används som emballage för ost och Valio MiFU® byts till en annan plast för att plastsorteringsmaskinerna ska känna igen materialet. Alla våra förpackningar är återvinnbara. Dessutom använder vi för tillverkningen av våra produkter en råvara som räknas som världens renaste: mjölk från Finland.


Inom affärsverksamheten har året för Valios del börjat som förväntat: vi har en liten tillväxt som bland annat beror på mervärdespulvren och pulvrens bättre prisnivå. På konsumentmarknaderna fortsätter den hårda konkurrensen, som i första hand styrs av priser och kampanjer.

Projekt #2021 kommer att föra med sig nyheter i Valios verksamhet. Vi går igenom hela affärsverksamheten och försöker hitta segment där vi kan spara ytterligare, och effektivera hela Valio-koncernens verksamhet. I fortsättningen koncentrerar vi oss allt mer på att öka mjölkintäkten från de nuvarande produkterna genom att satsa på deras försäljning och marknadsföring.

Förstås glömmer vi inte nyheterna!

Försäljningen av de förnyade Valio PROfeel® produkterna fortsätter starkt. Vårens nya smaker från Valio Jäätelöfabriikki har väckt förtjusning. För den växande veganskaran kommer vi med ett vegetabiliskt alternativ till ost − Valio Oddlygood® Veggie. Vårnyheter för alla vänner av traditionell ost är bland annat Valio Koskenlaskija® Ruoka & Dippi och de välkryddade gräddostarna Jalapeno Jaakko och Pippuri Pekka.


Våren är den bästa tiden i jordbruket. Vi kan inte påverka den kommande växtperiodens väder, vi kan inte heller påverka den globala marknaden eller exempelvis Brexit. Det är bara vår egen verksamhet vi kan påverka: Därför måste vi hela tiden förbättra vår verksamhet, både inom Valio och Valiogruppen.

Med önskan om gynnsamt väder!