Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Kuva: Mari Kokko

Valioristeilyllä viihdettä, asiaa ja hyvää ruokaa

Valion 110-juhalvuoden kunniaksi järjestetyllä Valioristeilyllä oli erityisen välitön ja iloinen tunnelma – ”hyvä pöhinä”. Huimat 1 200 valiolaista kokoontui risteilemään Silja Serenadelle Helsingin ja Tukholman välille 5.–7. marraskuuta.

Valioristeilyllä oli mukana valiolaisia omistajayrittäjiä runsaasti jokaisesta osuuskunnasta. Sopiva kattaus viihdettä, asiaohjelmaa ja hyvää ruokaa loivat maitotilayrittäjille rentouttavan kaksipäiväisen laivalla – mahtavalla yhteishengellä maustettuna.

Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme ja hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto toivottivat omistajayrittäjät tervetulleiksi Valion 110-vuotisjuhlaristeilylle.

Risteilyvieraat toivotti tervetulleiksi Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme, Valion hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto ja Valion hallintoneuvoston puheenjohtaja Pentti Santala. Hauskassa avauspuheenvuorossaan Hurme ja Kaunisto totesivat jättävänsä viihteen matkan ajaksi ammattilaisille ja keskittyvänsä itse tiukkaan asiaan. Vieraiden viihdyttämisestä huolehtikin ammattitaidolla risteilyn juontajana toiminut Janne Kataja, ensimmäisenä risteilyiltana esiintynyt Laura Voutilainen ja tanssiryhmä Todes. Avaustilaisuudessa esiintyi myös tanssiryhmä Pink Diamonds, jota Valio Akatemia® -ohjelma on tukenut.

Kehittävien tilojen seminaarissa puheenvuoroja oli Valion toimitusjohtaja Annikka Hurmeen lisäksi europarlamentaarikko Nils Torvaldsilla, Pellervo-Seuran ja Metsäliiton hallitusten puheenjohtaja Martti Asuntalla sekä maitotilayrittäjä Hannu Kemoffilla ja sikafarmari Juha Sipilällä.

Valioristeilyn avaustilaisuudessa esiintyi tanssiryhmä Pink Diamonds, jota Valio Akatemia® -ohjelma on tukenut. Ryhmään kuuluu seitsemän 12–13 -vuotiasta tyttöä, jotka tanssivat Latino Show -tanssia SM-, EM- ja MM-kisoissa.

Martti Asunta totesi Suomen olevan maailman osuustoiminnallisin maa. Usko osuustoimintaan ja kyky nähdä vaikeuksien yli on säilytettävä jatkossakin. Hyvä omistajaohjaus ja hallinnon koodit sekä valveutunut johto ovat osuustoiminnallisissa yrityksissä erityisen tärkeässä roolissa.

”Ilman sitoutuneita jäseniä ei ole osuustoimintaakaan”, Asunta muistutti valiolaisia omistajayrittäjiä. ”Osuustoiminta mahdollistaa perheyrittäjyyden.”

Martti Asunta painotti vahvojen brändien merkitystä ja arvoa.

”Lapsuudestani tutuin Valion brändi on Valio Koskenlaskija®. Muistan elävästi myös hetken, jolloin äitini toi 1960-luvulla ensimmäisen kerran Valiojogurttia® kaupasta kotiin maisteltavaksi.”

Europarlamentaarikko Nils Torvalds kertoi puheenvuorossaan Euroopan unionin asymmetrian haasteista.

”Päätöksiä tehdään yhden sukkahousukoon logiikalla, vaikka olosuhteet ovat eri jäsenmaissa täysin erilaiset. Siksi päätökset menevät harvoin kaikkien kannalta oikein”, hän totesi.

Torvalds muistutti eurooppalaisen tuotannon pärjäävän tulevaisuudessa vain laadulla.

Valiolainen maitotilayrittäjä Hannu Kemoff toi tuulahduksen yrittäjän elämästä laivalle: hän kertoi LEANista ja virheiden löytämisen riemusta. Lue Hannu Kemoffin esitys tästä linkistä

Minimessuilla esillä uutuudet

Valion innovaatiojohtaja Taru Pilvi (vas.) tarjoili kansainvälisille markkinoille lanseeratusta kuluttajamaitojauheesta valmistettua lämmintä maitojuomaa Osuuskunta Länsi-Maidon maitotilayrittäjille Anna-Maija ja Jukka Kainiemelle. "Ihan hyvää”, totesivat Kainiemet muun muassa Aasiassa aamu- ja iltapalalla tarjoiltavasta juomasta.

Valion palveluja omistajayrittäjille ja tuotekehityksen huippu-uutuuksia esiteltiin laivan näyttelytilassa, johon oli koottu omistajayrittäjille minimessut. Messut olivat auki molempina näyttelypäivinä. Esillä olivat esimerkiksi Valio KiehuTM, Maitosuola® ja vuoden alkupuolella kauppoihin tuleva Valio PROFeel® Voimamaito.

Anuga-messuilla Kölnissä lokakuussa lanseerattuja uusia kuluttajamaitojauheita ja -pakkauksia esitteli muun muassa innovaatiojohtaja Taru Pilvi Valion T&K ja Lastenruoka -vastuualueelta. 

Maisteltavana oli kuluttajamaitojauheesta valmistettua lämmintä maitojuomaa, jota nautitaan Kiinassa esimerkiksi aamu- ja iltapalalla.

”Yllättävän hyvää”, Osuuskunta Länsi-Maidon omistajayrittäjät Anna-Maija ja Jukka Kainiemi totesivat juomasta. Kainiemilla on maitotila Valkeakoskella ja heitä kiinnostaa erityisesti juustot. 

”Toivoisimme valikoimiin Valion valkohomejuustoa”, juustoharrastajaksi tunnustautuva Jukka Kainiemi sanoi. ”Uudet, syksyllä myyntiin tulleet Valio Keisarinna® ja Valio Juhla® Cheddar ovat erinomaisia omassa lajissaan,” hän lisäsi.

Valioryhmän investoinnit Suomeen mittavia

Toisena risteilypäivänä järjestettiin Valion johdon seminaari, jossa Valion kuulumisista kertoivat toimitusjohtaja Annikka Hurme, Valion hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto ja Tuoteryhmät ja markkinointi -vastuualueen johtaja Tuomas Salusjärvi.

Vesa Kaunisto totesi, että Valio luo Suomeen työtä ja investointeja. Valion vientikyky takaa Suomen omavaraisuuden ja huoltovarmuuden maitotuotteiden osalta.

”Maitotilayrittäjät investoivat Suomeen 150–200 miljoonaa euroa vuodessa. Valion investoinnit ovat vuositasolla yli 100 miljoonaa euroa”, hän sanoi.

Suomessa tuotetaan maitoa 2,3 miljardia litraa – juuri sen verran, jonka suomalaiset kuluttavat. Tuontimaidon osuus on kulutuksesta yli 600 miljoonaa litraa erilaisina tuotteina. Valion innovaatiot ja vientiosaaminen mahdollistavat sen, että Suomi on maidontuotannon suhteen omavarainen.

”Suomalainen maidontuotanto on monella tavalla erityislaatuista: meillä ei tarvita soijaa maidontuotannossa, eläinlääkkeitä ja torjunta-aineita käytetään vähän, tuotantomme on melko hiilineutraalia ja meillä riittää puhdasta vettä ja nurmea. Näiden tekijöiden vuoksi Suomessa on EU:n puhtain maito ja terveimmät eläimet”, Kaunisto kehui.

Valiolla mittava patenttisalkku

Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme kertoi seminaarissa muun muassa Valion innovaatioista ja yrityksen erinomaisessa kunnossa olevasta patenttisalkusta.

”Patentit suojaavat innovaatiota ja estävät kilpailjoita kopioimasta niitä – ne antavat aikaa ja etumatkaa – ja niistä saamme tuloja esimerkiksi myynnin ja lisensioinnin ansiosta”, toimitusjohtaja valotti.

Valiolla on 50 patenttiperhettä ja 351 patenttia 50 eri maassa.

”Patentoiduilla suodatusteknologioilla pystymme luomaan maidolle lisäarvoa. Esimerkiksi tulevaisuudessa voimme korvata tuotteiden suolaa maidon omilla, hyvillä mineraaleilla”, Hurme väläytti tulevasta.

”Investoinnit, vahvat brändit ja tuotekonseptit sekä kattava patentointi muun muassa suodatusteknologioissa mahdollistavat tulevaisuudessakin Valion menestyksen kilpaillulla maitomarkkinalla”, Annikka Hurme tiivisti.

Sähköiset mediat apuna markkinoinnissa

Tuoteryhmät ja markkinointi -vastuualueen johtaja Tuomas Salusjärvi totesi puheenvuorossaan, että Valiolla on käytössään mahtava sähköisten medioiden mix.

”Haluamme, että Valio on kansainvälisyydestään ja innovaatioistaan tunnettua Euroopan parasta tuottajahintaa maksava merkittävä vientiyhtiö, josta suomalaiset ovat ylpeitä”, Tuoteryhmät ja markkinointi -vastuualueen johtaja Tuomas Salusjärvi totesi puheenvuoronsa aluksi.

Salusjärven mukaan erityisen ylpeitä voimme olla sähköisistä kanavistamme, Valion ”omasta” mediasta.

”Valio.fi-verkkopalvelussa vierailee kuukausittain yli miljoona kävijää, Facebookissa meillä on 204 000 fania, Twitterissä 15 800 ja Instagramissa 9 800 seuraajaa, Valion YouTube-kanavan tilaajia on 3 010 ja Valion uutiskirjeitä lähtee kuukausittain 100 000 henkilölle”, Salusjärvi listasi.

Salusjärvi kertoi Valion markkinointijohtaja Hanna Hiekkamiehen Valioristeilyltä twiittaamasta Kiehu® maitojuomaa koskevasta viestistä: yhden twiitin ansiosta Valio saavutti merkittävää medianäkyvyyttä sähköisissä uutiskanavissa – ilman mainoseurojen käyttöä. 

Salusjärven mukaan Valio käyttääkin kaikkia sähköisiä kanavia markkinoinnissa tehokkaasti hyväkseen: 

"Tuotamme sisältöjä teemoittain eri kanaviin aina kuluttajan tarpeet edellä; kiinnostavaa sisältöä julkaistaan oikeissa kanavissa oikeaan aikaan.”

Kakkukisa ja karaokea

Johdon seminaarin päätteeksi järjestettiin yleisöä ilahduttanut kakkukisa, jossa tunnetut valiolaiset pääsivät näyttämään kyntensä täyttämällä ja koristelemalla täytekakun. Arvostelussa kiinnitettiin huomiota sekä makuun että ulkonäköön. Aikaa työhön oli 10 minuuttia.

Kakkukisan voitti Osuuskunta Tuottajain Maidon hallituksen puheenjohtaja Päivi Ylä-Outinen (mikrofoni kädessä). Kisan juonsi Janne Kataja ja tuomarina toimi Silja Serenaden keittiömestari Seppo Nousiainen.

Janne Katajan juontaman kisan voitti Osuuskunta Tuottajain Maidon hallituksen puheenjohtaja Päivi Ylä-Outinen mustikoilla koristelulla kakullaan. Risteilyväki sai maistella kakkuja kisan jälkeen näyttelytilan kahviossa. 

Illalla lauletussa Valio-karaokessa kuultiin paljon hienoja valiolaisten esityksiä. Erityismainnin ansaitsee hausjärveläisen maitotilayrittäjän Mikael Wathénin uudelleensanoitus Matti Eskon esittämän Rekkamies-kappaleen säveleeseen.

Lue Maitomies-sanoitus 

Teksti ja kuvat: Anu Artjoki