Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Valion strategia katsoo kauas ja laajasti

Toimintaympäristömme muuttuu ja siksi olemme päivittäneet myös omaa strategiaa. Päivitetty strategia 2017–2020 laajentaa markkina-aluetta ja tuotevalikoimaa. Valion on kasvettava, jos aiomme pysyä menestyvänä yrityksenä.

Omistajastrategia on ennallaan: Omistajayrittäjien kaikki maito vastaanotetaan ja jalostetaan, ja yrittäjille maksetaan mahdollisimman hyvää tilityshintaa tasapuolisesti.

Suomen johtavana meijeriyrityksenä Valiolla on jo nyt hyvin laaja tuotevalikoima, ja myymme tuotteitamme noin 60 maahan. Uutuuksia tulee säännöllisesti markkinoille, ja ne menestyvät pääsääntöisesti selvästi paremmin kuin elintarvikeuutuudet Suomessa keskimäärin. Suomessa kasvumahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset.

Seuraavien vuosien suurin haaste on löytää uusia merkittäviä markkinoita ja tuoteryhmiä, joiden avulla saamme kokonaismyynnin ja tuloksen, ja sen avulla omistajille maksettavan tilityshinnan, kasvuun. Tilityshintaa tukee myös muista kuin maitotuotteista saatava tulos.

Haemme kasvua maailmanlaajuisesti sekä lisäarvoa tarjoavilla kuluttajatuotteilla, teollisuustuotteilla että innovaatioiden kaupallistamisella.

Valion on tarjottava lisäarvoa globaaleihin kilpailijoihimme verrattuna. Korkea laatu ja laktoosittomuus ovat tällaisia kilpailuetuja. Proteiiniosaaminen tuottaa innovaatioita. Valio ValSa® maitosuolalla on maailmanlaajuisia mahdollisuuksia. Probioottiosaamista kehitetään Valiossa edelleen LGG® liiketoiminnan myynnistä huolimatta.

Valion strateginen vahvuus piilee tuotekehityksessä sekä läheisessä yhteistyössä tuotannon, myynnin, logistiikan ja markkinoinnin kesken. Olemme Suomessa erinomaisia uusien tuotteiden lanseeraajia ja yhteistyömme asiakkaiden kanssa on kiitettävää. Haluamme olla asiakkaidemme halutuin kumppani. Nyt meidän täytyy viedä tätä osaamistamme laajemmille markkinoille. Se edellyttää myös uudenlaista tekemistä, ja kansainvälisen osaamisen lisäämistä.

Koska Suomessa kasvu perinteisissä tuoteryhmissä on rajallista, on meidän oltava luovia ja ennakkoluulottomia ja löydettävä uutta kasvua muun muassa uusien tuotteiden ja tuoteryhmien avulla. Erinomainen esimerkki on tänä syksynä lanseerattu Valio MiFu® ruokarae, joka tuo uudenlasta vaihtelua ruoanlaittoon. Ruokatrendejä ja kuluttajien käyttäytymistä on seurattava tarkasti ja oltava mukana kasvavissa tuoteryhmissä, jos haluaa menestyä Suomen markkinoilla.

Lähimarkkinoilla Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Baltiassa etsimme myös kasvua uusista tuotteista ja tuotekategorioista. Asemamme on näissä maissa hyvä, ja sen varaan on mahdollista rakentaa uutta kannattavaa kasvua. Venäjällä on omat haasteensa vastapakotteiden vuoksi, mutta sielläkin etenemme rajoitusten puitteissa tehden kannattavaa liiketoimintaa.

Tavoitteemme on siis kansainvälinen kannattava kasvu maailmanluokan lisäarvolla. Tavoitteen saavuttamista tukevat ihmisten ja organisaatioiden kehittäminen, asiakkaiden ja kuluttajien tarpeita vastaavat tuotevalikoimat, Valio brändin vahvistaminen, tiedon parempi hyödyntäminen ja vastuullisuusohjelman päivittäminen.

Vastuu hyvinvoinnista on selkeä osa toimintaamme ja tätä pyrimme avaamaan myös arvokeskustelussa. Arvomme ovat: henkilökohtainen vastuunotto, asiakkaan ja kuluttajan kuunteleminen ja toiveiden ylittäminen, sekä ihmisistä, eläimistä ja ympäristöstä välittäminen ja yhdessä onnistuminen.

Vahvuutemme on omistajayrittäjien, osuuskuntien ja Valion saumaton yhteistyö ja ymmärrys siitä, että me kaikki työskentelemme yhteen suuntaan, jotta suomalainen maitotilayrittäjä menestyisi.

Yhdessä onnistumme!