Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Työ kevyeksi icon

Työ kevyeksi

Torppaa syysväsymys

Syksyllä päivän lyhentyessä moni kärsii syysväsymyksestä. Koska talviunet ovat karhuja varten, täytyy keksiä muita keinoja virkistäytymiseen ja syksystä nauttimiseen.

Tavallisia syysväsymyksen oireita ovat uneliaisuus, univaikeudet, ärtyneisyys, makeanhimo, painonnousu ja vetämättömyys. Iän myötä oireilu pahenee, ja ongelma kulkee suvussa. Naiset oireilevat jonkin verran miehiä enemmän. Jopa kolmasosa ihmisistä kärsii syysväsymyksestä.

Tehokas apu syysväsymykseen on valohoito. Päivän valoisia tunteja kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan ulkoiluun. Kirkasvalolampulla voi jatkaa ja tehostaa hoitoa. Valohoitoa pitäisi nauttia vähintään puoli tuntia aamuisin, jolloin valo saa sisäisen kellon parhaiten liikkeelle. Kirkasvalo tehoaa etenkin uneliai-suuteen, makeanhimoon ja sitä kautta painonhallintaan.

Säännöllinen liikunta kohentaa mielialaa, tuottaa mielihyvää, aktivoi keskushermostoa, muuttaa hormonitoimintaa ja tehostaa valohoitoa. Lajiksi kannattaa valita mieleinen ja ainakin hyvällä säällä ulkolajit piristävät. Kävely luonnossa on erityisen terapeuttista. Ympäristön tarkkailu vie huomion omasta itsestä ulospäin ja paha olo jää taka-alalle.

Ruokavalio on hyvä tarkistaa erityisesti syksyllä. Makeanhimo yltyy tyypillisesti iltapäivällä ja illalla. Nopeat hiilihydraatit väsyttävät ja lihottavat. Valkoiset jauhot ja sokerit kannattaa vaihtaa vaikka pähkinöihin ja hedelmiin.

Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys auttavat synkän vuodenajan yli.

Väsymystä lisää eristäytyminen, vaikka se tuntuisikin houkuttelevalta ja luontevalta syystekemiseltä. Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys auttavat jaksamaan synkän vuodenajan yli.

Televisio, tietokone ja puhelin kannattaa sulkea viimeistään tuntia ennen nukkumaanmenoa. Innostavat, jännittävät ja pelottavat asiat pitävät illalla vireystilan liian korkeana.

Kahvi ja alkoholi eivät ole hyviä lääkkeitä syysväsymykseen. Kofeiini piristää hetkeksi ja nousuhumalassa on puolensa, mutta molemmat lisäävät univaikeuksia. Kahvia ja alkoholia tulee välttää iltaisin, sillä kofeiini hidastaa unentuloa ja alkoholi heikentää unen laatua.