Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Asiakas ratkaisee nyt ja tulevaisuudessa

Asiakas – tai kuluttaja, miten suurinta päättäjää haluammekaan kutsua – on avain menestykseen. Markkinatalous on tietyllä tavoin yksinkertaista: tuota hyödykkeitä, joita asiakas haluaa ostaa, pidä huolta että tuotteesi hurmaa asiakkaan ja hyväksy kilpailu. Yksinkertainen resepti, jonka toteutuksessa olemme Valiossa onnistuneet.

Laadukkaasta maidosta tuotetut innovatiiviset tuotteet ovat mahdollistaneet sen, että Valio on pystynyt maksamaan osuuskunnille maidosta hintaa, joka on edelleen mahdollistanut maidontuotannon pitkäjänteisen kehittämisen Suomessa. Valion 110-vuotisessa historiassa on ollut nousuja ja laskuja myös liiketoiminnan näkökulmasta. Muutosten määrä on ollut valtaisa.

Tällä hetkellä on menossa yksi suuri muutos, kun huhtikuun alusta EU:ssa maitokiintiöt poistuivat, ja maidontuotannon odotetaan kasvavan. Millainen vaikutus tällä on maidon tuottajahintaan tai maitotuotteiden tukkuhintaan, se jää nähtäväksi.

Eurooppalaisen maidontuotannon näkökulmasta Suomessa tuotettu maitomäärä on vain 1 prosentti kokonaismäärästä, joten emme voi koskaan kilpailla suuruuden voimalla. Meidän on sen sijaan kyettävä lisäarvon ja uudistumisen kautta menestymään tulevaisuudessakin.

Valiossa meidän on tunnettava kuluttaja sekä pystyttävä ennakoimaan ja reagoimaan trendeihin ja käyttäytymisen muutokseen. Trendit tulevat ja menevät ajallisesti erilaisissa sykleissä. Karppaus on eilistä, proteiini tätä päivää. Luomulla on oma kannattajakuntansa, mutta ehkä vielä tärkeämpää on luonnollisuus ja lisäaineettomuus. Raakaruoan kulutus on vielä vähäistä, mutta erittäin trendikästä. Vähäsokerisuus voi olla uusi valtavirtaus. Laktoosittomuus ja gluteenittomuus eivät ole vain erityisruokavaliota noudattaville, vaan sopivat kaikille. ”Kylläisille” maidonkuluttajille maidosta löytyy aina jotain uutta, ja toisaalta on kokonaisia maanosia, joissa maitotuotteet ottavat vasta ensiaskeliaan. Muutos on aina mahdollisuus.

Pienenä toimijana emme voi koskaan pärjätä suuren volyymin tuomalla tehokkuudella, vaan meidän on uskottava lisäarvoon. A.I. Virtasen jalanjälkiä seuraten: jotain uutta, joka päivä.

Uudistamme olemassa olevaa ja valitsemme ne osa-alueet, joihin satsaamme ja investoimme vahvasti. Samanaikaisesti teemme määrätietoista työtä tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi. Arkisesti sanottuna: selvää säästöä kaikilla osa-alueilla ja vahvaa satsausta lisäarvoa tuottaviin tuoteryhmiin.

On oltava myös rehellinen, ja tunnistettava sekä tunnustettava ne muutokset, jotka muuttavat markkinaa ja koko maitoketjua tuottajalta kuluttajalle. Ruoan hinta on puhuttanut viime kuukausina paljon. Elintarvikkeiden kampanjointia on ollut aina ja tullee aina olemaan. Hinnan merkitys korostuu välillä enemmän, välillä vähemmän – juuri nyt enemmän.

Pidetään kirkkaana mielessä, että ketjussa tuottajalta kuluttajan ruokapöytään meillä kaikilla on yhteinen tavoite: tyytyväinen kuluttaja.