Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

TOIMITUSJOHTAJALTA: Kasvua & kiinnostavia avauksia

Maaseudulla, ruoantuotannolla ja metsätaloudella on aina ollut merkittävä rooli itsenäisen Suomen historiassa – yhdessä ne muodostavat sekä sankaritarinan että vahvan tulevaisuuden kasvutarinan.

Valiolla satavuotiasta Suomea on juhlistettu muun muassa Valio Karelia® juhlajuustolla sekä Tuntematon
Sotilas -elokuvan yhteistyönä.

Kotimaisen elintarvikeketjun menestyksen varmin tae tulevaisuudessa on yhteinen näkemys ja yhtenäisyys maa- ja metsätalousalan kehittämisessä.

Suomi on pieni maa EU:n sisällä. Emme ole suljettu markkina vaan osa kansainvälistä kauppaa. Meidän on vietävä nykyistä vahvemmin näkemyksiämme eteenpäin – emme voi hyväksyä päätöksiä, jotka asettavat meidät eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi omavaraisuus, huoltovarmuus ja hiilinielu ovat asioita, joissa Suomen kansallinen etu ei mene yksiin eurooppalaisten päätösten kanssa.


Maatalouden kannattavuuden tulisi Suomessa olla huomattavasti parempi. Venäjän vasta-pakotteet, maitokiintiöiden vapautuminen, poikkeukselliset sääolosuhteet ja maidon maailmanmarkkinahinnat vaikuttavat suoraan maatalouden menestykseen. Globaalisti maitomarkkinaa ovat sävyttäneet voin korkea maailmanmarkkinahinta, rasvattoman maitojauheen hinnan pohjakosketus sekä EU:n huikean suuri interventiovarasto ja maidontuotannon mittava kasvu useissa maissa.


Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Valion liikevaihto on saatu puskettua tänä vuonna noin 5 prosentin kasvuvauhtiin.


Omistajastrategiamme mukaisesti päätavoite on turvata vakaa ja tasainen maidonhinta omistajayrittäjillemme.


Mielestäni on myönteistä, että ymmärrys maatalouden tukijärjestelmää kohtaan on noussut yhteiskunnallisiin keskusteluihin. Viesti viljelijöiden tukalasta tilanteesta on mennyt läpi. Avoin keskustelu ja kuluttajien kysymyksiin vastaaminen tuista ja lomituksesta on paras tapa saada maatalouskokonaisuudelle ymmärrystä.

Samalla on tärkeä huomioida, että yksi ruoantuotantoon liittyvistä suurista trendeistä on asiakkaiden ja kuluttajien odotukset yritysten vastuullisuudelle. Asiakkaat tutkivat tavarantoimittajien toiminnan vastuullisuuden ja kuluttajat odottavat yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä. Sosiaalinen media levittää tietoa ennen näkemättömän tehokkaasti. Eettinen toiminta on yritykselle elinehto, ei enää pelkkä kilpailuetu.


Vilkkaasti käytävä ruokakeskustelu on itselleni samanaikaisesti sekä innostavaa että osin hämmentävää. Hämmentävää siksi, että vastakkainasettelu ja tieteellisen tutkimuksen vähättely ovat valloillaan ja lähes jokainen voi esittää ravitsemusväitteitä ilman tieteellistä pohjaa. Se voi johtaa todellisiin terveyshaasteisiin.

Samaan aikaan suomalaisessa elintarvikeketjussa on kehitetty paljon uutta, mistä olen valtavan innostunut!

Härkis®, nyhtökaura, hyönteiset, Mifu® – lista on pitkä.

Funktionaaliset ruokaratkaisut kuten Benecol®, xylitol, Gefilus®, voivat kokea uuden tulemisen. Digitalisaation myötä yksilölliset ravintoratkaisut arkipäiväistyvät, mikä on samanaikaisesti sekä valtava mahdollisuus että tuotannollinen haaste. Valiolla suuntaamme innokkaina ja uudistuen ensi vuoteen!

Tehdään parhaamme, että tosiasioihin pohjautuvat ravitsemusfaktat pysyvät esillä, mutta säilytämme silti värikkään ja eteenpäin katsovan ruokakeskustelun.
 

Onnea ja menestystä maaseudulta ponnistavalle Suomelle!