Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS:

Tiede ja tutkimus luovat innovaatioita

Valio järjesti kansainvälisen tiede-seminaarin tammikuussa Finlandia-talossa.

Tilaisuus juhlisti Valion satavuotista tutkimus- ja tuotekehityshistoriaa ja katsoi samalla tulevaisuuteen teemalla Tämän päivän tiede on tulevaisuuden hyvinvointia.

Seminaarissa nousivat esille muun muassa ruoantarpeen lisääntyminen väetönkasvun
myötä ja ilmastonmuutoksen vaikutus ruoantuotantoalueisiin sekä se, että maailman mittakaavassa ruoantuotanto-systeemimme romahtaisi ilman märehtijöitä. Toisaalta teknologian nopea kehittyminen voi tuoda kuluttajien lautasille esimerkiksi mitä erilaisimpia kasveja – näemmeköhän joskus nurmipirtelön, joka sopii myös ihmisvatsalle?

Valiolla pidämme maidon luonnollisesti tuotteissamme keskiössä, ja täydennämme tarjontaa viisaasti niillä tuotekategorioilla, jotka lisäävät yrityksen taloudellista tulosta. Tieteen ja tutkimuksen avulla voimme löytää ne uudet kategoriat, jotka kantavat tulevaisuuteen ja turvaavat omistajayrittäjiemme toimentuloa.

"Ainoastaan innovaatioiden avulla Valio voi menestyä."

 

Tiedeseminaari huipentui Valion ravitsemussitoumuksen julkistamiseen. Ravitsemussitoumuksella haluamme auttaa kuluttajia vähentämään sokerin ja suolan käyttöä sekä helpottaa vähempisuolaisten reseptivalintojen tekemistä. Sitoumus on konkreettinen vastuullisuusteko, joka todentaa että etsimme jatkuvasti ratkaisuja paremman elämän puolesta.

Uusien tuotekategorioiden kehittelyssä kuuntelemme kuluttajia tarkasti. Vuoden alussa lanseerattu suomalaisesta kaurasta valmistettuValio Oddlygood® on vastaus kuluttajien toiveisiin kasvipohjaisista tuotteista. Gurtit ja kaurajuomat ovat osoitus Valion tuotekehitys-, teknologia- ja reseptiosaamisesta, joka venyy täysin uudenlaisiin tuotekategorioihin.

Makean avauksen koimme alkutalvella, kun Valio Jäätelöfabriikki käynnistyi. Valion pitkät perinteet laadukkaan jäätelön valmistajana jatkuvat nyt 14 vuoden tauon jälkeen. On upeaa, miten uutinen jäätelöliiketoimintaan paluusta on otettu vastaan! Itse ihastuin ensi maistamalta erityisesti mansikka-basilikaan, ja odotan monen kuluttajan tavoin malttamattomasti Valion herkuttelujäätelöitä kauppojen hyllyille.

 

Vuosi 2018 on käynnistynyt Valiolla uusien tuotekategorioiden myötä positiivisissa merkeissä, mutta globaaleilla maitomarkkinoilla tilanne ei näytä kovin hyvältä täysien EU:n maitojauhevarastojen ja maidontuotannon kasvun vuoksi. Valion liikevaihto on kuitenkin saavuttanut tasaisen kasvuvauhdin, ja tytäryhtiöt etenkin Baltiassa, Venäjällä ja Ruotsissa ovat tehneet hyvää tulosta.

Kotimarkkinalla kilpailu on kovaa, ja vientimarkkinoilla ponnistelemme tasaiseen tahtiin. Haasteemme on erityisesti se, miten tehdä kansainvälisestä kasvusta kannattavaa. Maailmalla Valio on toistaiseksi varsin tuntematon nimi. Pieniä valonpilkahduksia on tuonut uusien markkinoiden avautuminen esimerkiksi Puolaan ja Espanjaan. Myös jäätelöiden vienti aloitetaan kevään aikana Pietariin ja Moskovaan.

Valiolla jokaisella meistä on mielessämme tavoite, jonka eteen työmme teemme: turvata omistajayrittäjille Euroopan korkein ja tasaisin maidon hinta sekä toimeentulo.


Hyvää alkavaa kevättä!