Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Tasapainohaasteita maitomarkkinoilla

Euroopan maidontuotanto on talven aikana kasvanut jälleen lähes viiden prosentin vauhtia. EU:n maatalous-komissaari Phil Hogan on varoitellut, että tuotannon kasvu ei ole kestävällä pohjalla, koska kasvavalle tuotannolle ei ole markkinoita. Maitokiintiöiden poistumisen jälkeen Euroopan tuotantomäärien hallinta näyttää vaikealta.


Hogan ilmoitti, että EU:n komissio ei tule maitosektorin avuksi, vaan tuottajien ja osuuskuntien tulee huolehtia markkinoiden tasapainosta.

Hogan on vaikeassa välikädessä, sillä kova paine maitosektorin hintatason turvaamisesta tulee hänen kotimaansa Irlannin tuottajilta, ja he kasvattavat tuotantoaan kaksinumeroisilla luvuilla. Toisaalta Hoganin huolena ovat valtavat rasvattoman maitojauheen interventiovarastot, jotka eivät yrityksistä huolimatta mene kaupaksi. Interventiosta on myyty pieniä eriä maitojauhetta 1,05–1,20 euron kilohintaan – näillä hinnoilla komissio tekee parinsadan miljoonan tappiot. Euroopan tuotannon kasvun myötä teollisuustuotteiden hinnat lähtivät laskuun jo syksyllä, ja vuodenvaihteen jälkeen Euroopan suuret meijeriyritykset ovat laskeneet tuottajahintojaan 15–25 prosenttia. EU:n keskimääräinen tuottajahintataso lähenee jälleen 30 senttiä.


Valion tavoitteena on lisätä kuluttajatuotteiden osuutta myynnistään; kuluttajamarkkinoilla hintojen kehitys on tasaisempaa kuin teollisuustuotteissa. Ennen Venäjän vastapakotteita teollisuustuotteiden osuus Valion myynnistä oli pieni. Itärajan sulkeuduttua maitotuotteilta Venäjälle kuluttajatuotteina viety maitomäärä siirtyi käytännössä kokonaan teollisuustuotteiden markkinalle.

Maitorasvalla on kysyntää, ja olemme löytäneet voille hyviä teollisuustuoteasiakkaita ja uutta kuluttajamarkkinaa. Ongelmana on maidon proteiiniosa, josta on ylitarjontaa. Edelleenkin suuri osa aiemmin Venäjälle viedystä maidosta menee maitojauheena maailmalle.

Useita uusia kohdemaita kuluttajatuotteille on viimeisen vuodenkin aikana avattu, mutta volyymien kasvu uusilla markkinoilla ei tapahdu nopeasti. Maitotuotteiden kasvumarkkinat ovat pääsääntöisesti kaukana Suomesta: Euroopassa maitotuotteiden markkina ei enää kasva, vaan kasvu tulee Afrikasta ja Aasiasta, erityisesti Kiinasta. Kaukana sijaitsevat kasvumarkkinat aiheuttavat haastetta myös tuotteistolle ja säilyvyydelle, sillä pelkkä merikuljetus Kiinaan kestää 6–8 viikkoa.


Kevään aikana Valio on tehnyt kaksi hyvin onnistunutta uuden tuoteryhmän lanseerausta. Helmikuun alussa markkinoille tulivat kaurapohjaiset Valio Oddlygood® tuotteet, jotka on otettu hyvin vastaan Suomen lisäksi myös Ruotsissa. Tuotteiden menestystä tukevat myös kevään aikana tehdyt kaura-tuotteiden makutestit, joissa Valio Oddlygood® on ollut kärjessä.

Maaliskuun alussa markkinoille palanneista jäätelöistä odotettiin positiivista palautetta, mutta silti suosio yllätti. Jäätelö vetoaa tunteisiin, ja kuluttajat ovat selvästi odottaneet Valion jäätelöiden paluuta.

Molemmat tuoteryhmät tuovat aidosti uutta liikevaihdon kasvua Valiolle, koska emme ole aiemmin olleet mukana kummankaan tuoteryhmän markkinassa.