Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Kevyttä ja ilmavaa rakentamista Saksassa - verhoseinät oli poistettu vierailukohteena olleen tilan navetasta. Kuva: Tero Kanala

Saksassa maitoa kustannustehokkaasti?

Suositulle Eurotier-matkalle marraskuun puolivälissä lähti lähes 70 Osuuskunta ItäMaidon ja Osuuskunta Pohjolan Maidon omistajayrittäjää. Lisäpaikkoja matkalle järjestyi lentämällä kahteen eri paikkaan, Düsseldorfiin ja Amsterdamiin. Saksassa matkustimme yhdellä bussilla – uudet tuttavat piristävätkin näillä reissuilla kummasti!

Strategiana low cost

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme saksalaiseen maidontuotantoon kolmella varsin erilaisella tilalla. Tavoitteemme oli nähdä, miten saksalainen maidontuotanto on sopeutunut yleiseen maitomarkkinatilanteeseen.

Yhteistä kolmelle tilalle oli pitkän tähtäimen suunnittelu ja kohtuullisella työmäärällä saavutettu suhteellisen korkea tuotos.

Ensimmäisellä tilalla oli panostettu erityisesti halpaan ja tiiviiseen rakentamiseen. Oppia oli haettu Hollannista, jossa isännän mukaan osataan tehokas rakentaminen. Navetat oli aikaa myöden rakennettu vieri viereen, joka pisti suomalaiseen silmään. Navettapiha oli varsin pieni ja mietimme, löytyvätkö tilat 750 lehmälle?

Kaikille tilan eläimille oli kuin olikin makuupaikat, ruokintapaikkoja oli varattu vain joka toiselle. Lehmät lypsettiin kymmenellä robotilla. Eläinten tuotos oli 9 500 kiloa meijeriin lypsettyä maitoa. Panostuksia oli tehty umpilehmiin ja vastapoikineisiin, joille oli varattu parhaimmat ja uusimmat tilat.

2 000 lypsävän tilan ”Milk Avenuella” pitää olla myös jalkakäytävä.

Lehmien umpikauden ruokinta tehtiin oljella ja väkirehulisällä. Näin oli päästy jälkeisten jäämisistä ja muista poikimakauteen liittyvistä ongelmista. Navetassa työskenteli kuusi henkeä. Nuorkarjaa tilalla ei ollut, vaan eläimet ostetaan tilalle poikivina hiehoina.

Toisella vierailukohteena olleella tilalla oli panostettu eläinten kestävyyteen, pitkään ikään ja elinikäistuotokseen. Tila oli huomattavasti pienempi, siellä oli 165 lypsävää. Eläinainekseen ja eläinten olosuhteisiin oli panostettu. Kaikilla eläimillä oli makuu- ja syöntipaikka. Eläinhalli oli varsin avoin ja ilmaa riitti. Eläinaines oli Saksan parhaimmistoa.

Kolmannella tilalla oli panostettu volyymiin: tilalla oli 2 000 lypsävää. Oppia navettasuunnitteluun oli haettu USA:sta. Lypsäviä oli neljässä suuremmassa hallissa ja ne lypsettiin karusellissa. Tilalla on panostettu suuresta karjamäärästä johtuen yksinkertaisuuteen ja helppohoitoisuuteen.

Eläimiä oli aamulla ja illalla lypsämässä neljä henkeä, ruokinnasta vastasi kolme. Nuorkarja ostetaan tilalle puolen vuoden iässä, mutta omien vasikoiden kasvatusta harkitaan, koska hiehojen hinnat ovat nousseet syksyn aikana.

Eurotierissä automaatiota ja hyvinvointia

Eurotier-näyttelyn teemana oli energia, mutta luonnollisesti ryhmässämme keskityttiin enemmän lypsykarjaan. Näyttelyaluetta oli edelleen laajennettu ja nautakarjalle oli saatu myös yksi halli lisää. Se teki näyttelystä hieman väljempikulkuisen ja eläimiä oli myös viime vuosia enemmän.

Eläinten hyvinvointiin panostetaan edelleen Euroopassa.

Kuluttajien vaatimuksiin pyritään vastaaman myös kalusteissa ja tekniikassa. Eläimistä saatavan datan hallintaa ja käyttöä pyritään parantamaan, sovelluksia on tarjolla myös yritysten käyttöön.

Rakentamispuolella nähtiin edelleen syväkuivikeratkaisuja, joskin ei niin paljoa kuin edellisinä vuosina. Joustavista parsirakenteista löytyi vaihtoehtoja. Meille jo tuttu tuubi-ilmanvaihto vasikkatiloissa on rantautumassa myös muualle Eurooppaan.

Claas panostaa vieraisiin

Joulun odotus lähtee Münsterissä kuusen pystytyksellä.

Näyttelypäivän jälkeen pääsimme tutustumaan Claasin puimureiden ja ajosilppureiden kokoomalinjoihin. Tervetulotoivotusten siivittäminä ryhmämme kuvattiin ja kuva on julkaistu myös Valiomaidon tekijät Facebook-ryhmässä. Meitä kävi tervehtimässä myös Claasin Suomen ja Baltian myyntijohtaja Marek Görlich, joka oli ylpeä Aavasaksan Ylitornioon myydystä ajosilppurista.

Katsastimme puimureiden ja ajosilppurien kokoomalinjat vaihe vaiheelta. Tehdasalue oli vaikuttavat 40 hehtaaria ja kokoomalinjojen pituus oli 600 metriä katetussa tilassa. Tehtaassa aistittiin saksalainen täsmällisyys 15 minuutin ruokatunteineen. Esittelykierros päättyi lounaaseen, ja Claas muisti ryhmäläisiä yhteisvalokuvalla.

Joulunodotus alkaa Saksan reissusta?

Viimeisen illan ja seuraavan aamun tutustuimme Münsterin historialliseen kaupunkiin. Myös hyvät yöunet olivat paikallaan tiiviin alkuviikon ohjelman jälkeen.

Saksalaiset valmistautuivat Münsterissä joulun odotukseen: joulukadut ja perin saksalaiset joulutorit olivat työn alla. Seuraavalla viikolla kadut ja torit ovat täynnä joulun tuoksua ja odotusta.

Kiitokset paitsi meidän omistajayrittäjillemme ja matkalla olleille yhteistyökumppaneillemme, myös oppaallemme maitotilayrittäjä Mika Turuselle sekä PT-Matkoille hyvistä ja toimivista matkajärjestelyistä.