Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Ruoka puhuttaa – vastuullisuus myy

Ruokavalinnoista on tullut keino ilmaista arvomaailmaansa ja kertoa kuka minä olen. Varsinkin ruoan kotimaisuuteen ja tuotannon vaikutuksiin sekä ilmastoon että eläimiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Näistä trendeistä voi olla vastuullisesti toimivalle Valiolle hyötyä.

Ihastuttava suomalainen esimerkki kotimaisuuden nostamisesta myyntivaltiksi on Kotipizza. Yritys vaihtoi ulkomaiset täytteet kotimaisiin, nosti hintojaan ja sai liikevaihtonsa nousuun. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto nousi lähes viidenneksen: kotimaisuus ja vastuullisuus kärkenä, kuluttajia tarkasti kuunnellen ja maailman ruokatrendejä haistellen. Edellisiin yhdistäen totta kai lukuisan määrän muita fiksuja liikkeitä bisneksessä.

”Hinnat ylös, pizzat ulos”, uutisoi Talouselämä syyskuussa yrityksen menestystarinaa.

Myös Valio jatkaa vahvasti uudistuen, perustuotteita unohtamatta. Valio Mifu® ruokarakeen avaus täysin uudessa maitoproteiinituotteiden kategoriassa lähti erinomaisesti vauhtiin. Samaan aikaan sosiaalisessa mediassa kasvis- ja vegaanituotteiden suosio ja lihavastaisuus näkyvät jopa someraivona. Vaihtoehtoiset tavat syödä – esimerkiksi fleksaaminen, jossa liha korvataan osittain vaihtoehtoisilla proteiinilähteillä – kasvattavat suosiotaan.

Valion toiminnassa vastuullisuuden peruspilarit ovat vahvat: koko bisneksemme perustuu hyvin hoidettuun, suomalaiseen maataloustuotantoon.

Tulevaisuudessa haemme vastuullisesta toimintatavasta aiempaa parempia myyntivaltteja kovaan kansainväliseen kilpailuun. Tavoitteen eteen työskennellään jatkuvasti. Maitotiloille asia jalkautuu Maidon laatukäsikirjan jäädessä historiaan ja Hyvän valiolaisen maidontuotannon ohjeiston uudistuessa.

Tärkeä osa yritysvastuuta on myös yrityksen pitäminen iskukykyisenä. Valiossa tämä tarkoittaa vahvaa keskittymistä ydinosaamiseen ja kansainvälistymiseen.

Ydinosaamistamme ovat uusien innovaatioiden kehittäminen ja tehokas tuotanto. Riihimäelle valmistuu ensi vuonna uusi välipalatehdas, jossa pystytään valmistamaan uuden sukupolven välipaloja. Teknologian ja teollisuustuotteiden myyjinä olemme maailmanluokkaa, ja uusia avauksia kansainvälisillä kuluttajatuotemarkkinoilla tullaan näkemään.Tämän strategian mukaisesti luovuimme omasta hapatetuotannosta Tikkurilassa ja myimme liiketoiminnan tanskalaiselle Chr. Hansenille. Kauppasumma, 73 miljoonaa euroa, antaa lisäresurssin kehittää ydinliiketoimintaamme.