Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme keskusteli minimessujen aikana Mikko Ala-Orvolan (toinen vas.) sekä Emmi ja Juho Murron (oik.) kanssa. Kuva: Anu Artjoki

Onko Valion toiminta tuttua?

Yhdeksännen kerran järjestetty uusien maitotilayrittäjien tutustumispäivä perehdytti omistajayrittäjät Valion ja maidonhankintaosuuskuntien toimintaan, avasi maitosektorin ajankohtaisaiheita ja kannusti keskusteluun niin kollegoiden kuin Valion toimivan hallinnon ja johdon kanssa.

Tammikuisen perehdyttämiskoulutuksen ensimmäinen päivä vietettiin Valion Pitäjänmäessä. Valion alkutuotanto- ja maidonhankintajohtaja Juha Nousiainen tiivisti päivien tarkoituksen:

Tunne omistamasi yritys.

Valioryhmän omistaa maidonhankintaosuuskuntien kautta noin 5 600 suomalaista maitotilayrittäjää.

Ryhmäpäällikkö Hanna Laitinen (oik.) Valion alkutuotannosta keskusteli KPI-mittareiden käytöstä Sonja Korhosen ja Mikko Raatikaisen kanssa. Pariskunta oli saapunut tilaisuuteen Tervosta.

Nousiainen kertoi, että omistajayrittäjät saavat Valioryhmän kautta monia maksuttomia palveluita niin rehuntuotantoon, analytiikkaan, eläinten terveydenhuoltoon, tilan kehittämiseen ja talouteen, maidon laatuun kuin lypsyyn liittyen.

”Historian laajin laatu- ja tuotantotapauudistus ja vastuullisuuslisän maksu tulivat voimaan vuoden alussa ja Hyvän valiolaisen maidontuotannon -ohjeisto antaa eväät valiolaiseen maidontuotantoon”, Nousiainen kertasi.

"Ykköstavoitteemme on saada jokainen valiolainen maitotila suunnitelmallisen eläinterveydenhuollon piiriin", hän jatkoi.

Nousiainen kertoi Valion biolaitoshankkeesta, jossa otetaan käyttöön Valiolla kehitettyä ja patentoitua lietelannan fraktiointi- ja vedenerotustekniikkaa. Tällöin lietelannan ravinteet saadaan tehokkaammin käyttöön ja biolaitoksessa voidaan tuottaa myös uusiutuvaa energiaa.

"Valion biolaitokset mahdollistaisivat omistajayrittäjille pienemmät investoinnit lietesäiliöihin ja peltomaahan, kun lietelannan levitysalavaatimus vähenee. Tämä voi tehostaa nurmenviljelyä. Myös teknologian kaupallistaminen myöhemmässä vaiheessa on mahdollista", Nousiainen kertoi.

Sekä laatu- ja tuotantotapauudistus että biolaitos ovat osa Valion vastuullisuusohjelman kärkihankkeista.


Valion hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto kertoi uusille yrittäjille maitomarkkinoista ja toimimisesta hallintohenkilönä Valioryhmässä.

Tuotekehittäjä Sanna Hamari esitteli Kiuruvedeltä tilaisuuteen saapuneelle Juho Lapille Valio Oddlygood® tuotteita. Lapin perheessä on maitoallergisia, joten uudet kaurapohjaiset tuotteet tulevat koko perheen käyttöön.

"Valion toimintaympäristö on monimuotoinen ja Valion on kyettävä sopeutumaan nopeasti toimintaympäristön muutoksiin", Kaunisto luonnehti.

Kotimaan markkina on Valiolle tärkeä ja tavoitteena on toimia mahdollisimman paljon kuluttajamarkkinalla, koska globaalisti teollisuustuotteiden hinnat heilahtelevat rajusti.

”Mitä paremmin taloudessa menee, sitä paremmin menee Valiolla. Panostamme lisäarvotuotteisiin, joiden kulutus kasvaa talouden elpyessä.”

Tavoitteemme on kansainvälinen kasvu maailmanluokan lisäarvolla.

Kuluttajien ostopäätökset lopulta ratkaisevat, miten Valio ja maitotilayrittäjät menestyvät. Tuotteiden tulee olla siis  hyvänmakuisia, terveellisiä ja laadukkaita.


Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme painotti puheenvuorossaan, että Valiolla energia keskitetään vain niihin asioihin, joihin voimme itse vaikuttaa.

Joni Haavisto ja Sini Jaakola Kannuksesta merkitsivät tilansa sijainnin Suomen karttaan.

”Suomalaisen maataloussektorin on kuitenkin yhteistuumin huolehdittava, että äänemme EU-pöydissä kuuluu”, Hurme tarkensi.

Valio tavoittelee vuonna 2018 liikevaihdon kasvua, mutta kulut pidetään jatkossakin tiukasti kurissa. Vuosi 2017 oli selvästi edellisvuotta parempi ja Valion liikevaihto on tasaisessa kasvussa.

Vientimarkkinoita on saatu avattua viime vuonna esimerkiksi Iso-Britanniaan, Puolaan, Espanjaan ja Etelä-Afrikkaan. EU:n toivotaan neuvottelevan mahdollisimman pian vapaakauppasopimuksesta Kiinaan.

Annikka Hurme muistutti yrittäjiä kuluttamaan eri medialähteitä tasapuolisesti, siten pääsee hyvin perille vastuullisuudesta ja sen monimuotoisuudesta. 
 

Oskari Keskitalo maisteli Valio Luomu™ puolukkapuuroa vanhempiensa Eveliina ja Juhani Keskitalon kanssa. Perheellä on maitotila Huittisissa.

Valion Tuotanto ja logistiikka -vastuualueen johtaja Mika Koskinen kertoi uusille yrittäjille vastuullisuuden merkityksestä asiakkaille, kuluttajille ja työntekijöille.

”Kuluttajat odottavat että yritykset toimivat globaalien ongelmien ratkaisemiseksi”, Mika Koskinen totesi.

”Haluamme vastuullisuusohjelmamme avulla mitata edistymistämme eri osa-alueilla ja kehittää toimintaamme jatkuvasti.”

Vastuullisten toimintatapojen kehittäminen on ollut Valiolla tuttua jo pitkään.

Yhtenä osoituksena tästä, Valio valittiin vuonna 2017 neljättä kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi Sustainable Brand Index™ -tutkimuksessa.