Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Omistajayrittäjät Valion maitotölkeissä – etsi lähin maitotilasi

Maitotilayrittäjät jokaisesta Valioryhmän osuuskunnasta ovat esillä Valio perusmaitojen ja Valio hyvä suomalainen Arki® maitojuomien tölkeissä loka–marraskuussa.

Maitotölkeistä kuluttajat ohjataan valio.fi/valiomaitoa-nettisivulle, missä Suomen kartasta voi etsiä lähinnä sijaitsevan valiolaisen maitotilan. Valiolla kampanjan toteutuksesta vastaava brändipäällikkö Tuula Hietanen on ilahtunut siitä innokkuudesta, jolla pyydetyt tilat lähtivät kampanjaan mukaan.

”Saimme kokoon mahtavan porukan, ja haastattelut sekä kuvaukset hoidettiin tiloilla työnteon lomassa.”

Valion omistajayrittäjiä esittelevän tölkkikampanjan aikana #Valiomaitoa-nettisivun kartasta kuluttajat löytävät postinumeronsa syöttämällä omaa asuinpaikkakuntaansa lähinnä sijaitsevat tölkkikampanjassa mukana olevat valiolaiset maitotilat. Kartasta he näkevät myös lähitilojen lukumäärän. Karttaa klikkaamalla löytyvät lisäksi maitotölkeissä olevien 10 valiolaisen tilan tarkemmat esittelyt.

”Haluamme kertoa kampanjalla kuluttajille maitotilayrittäjien työstä ja arjesta sekä tehdä maidontuotantoa läpinäkyväksi. Yrityksellä on hyvä olla kasvot: siksi omistajayrittäjiämme halutaan tuoda esille myös markkinoinnissa”, Tuula Hietanen toteaa.

Omistajayrittäjät imagon rakentajina

Sauvossa 50 lypsävän pihattoa hoitavat Elina ja Mika Kavander olivat miettineet vastaavan kampanjan toteuttamista itsekin jo aiemmin.

”Yrityksen kotimaisuus ei enää riitä, vaan yrityksen kasvojen on näyttävä kuluttajille asti”, Mika Kavander sanoo. ”Haluamme välittää kuluttajille oikeaa tietoa siitä, mitä maitotiloilla tapahtuu. Arki on useimmiten hyvin tasaista ja tavanomaista, siinä ei ole juuri eksotiikkaa.”

Yrityksen kasvojen on näyttävä kuluttajille.

Kavanderien mielestä maitotilojen järjestämät avoimien ovien päivät – vaikkapa vain omassa lähikylässä – ovat erinomaista kotimaisen maidontuotannon imagon rakentamista. Kuluttajat eivät aina tiedä, että maitotiloilla voi myös vierailla sopimuksen mukaan.

”Tapahtumien järjestäminen ja niihin osallistuminen vaativat resursseja, mutta työ palkitsee ja on arvokasta yrityksellemme”, Kavander pohtii. ”Se tekee työstämme näkyvää”.

Valio huolehtii omistaan

Valiolaisena maitotilayrittäjänä Mika Kavander antaa arvoa omistamansa yrityksen luotettavuudelle ja tasapuolisuudelle: maito haetaan joka tilanteessa, jokaisesta Suomen kolkasta 100-prosenttisella varmuudella. Kaikkien omistajayrittäjien edut ovat samat.

Mika Kavander on yksi Valion maitotölkeissä esiintyvistä omistajayrittäjistä.

”Maidon markkinoinnin kanssa tiloille ei saa tulla ongelmia. Tuotantoa ei voi äkkiä vähentää, vaan on tuotettava tasaisesti tai lisättävä maitomäärää. On äärimmäisen tärkeää tietää, että kaikki maito vastaanotetaan aina”, Kavander sanoo.

”Yritystoiminnassa hyvät ja huonot hetket vuorottelevat. Valio ei tee tässä poikkeusta”, yrittäjä toteaa. ”Pörssiin kuulumattomana yrityksenä Valio turvaa parhaalla mahdollisella tavalla maitotilayrittäjien toimeentulon vaihtelevissa markkinatilanteessa, pitkäjänteisesti.”

Jännitys kasvaa kampanjan lähestyessä

Valiolaisten maitotilayrittäjien kampanjaa markkinoidaan Valion sosiaalisen median kanavissa. Kampanjan avulla saadaan houkuteltua lisää kävijöitä keväästä lähtien omistajayrittäjien some-päivityksiä keränneelle #Valiomaitoa-sivulle.

”Nyt jännittää, miten paljon saamme yhteydenottoja kuluttajilta – vai tuleeko niitä ollenkaan. Luultavasti kysymyksiä saadaan pääasiassa sosiaalisen median kautta”, Mika Kavander arvelee.

Kurkista valiolaisten omistajayrittäjien arkeen ja etsi lähin maitotilasi: valio.fi/valiomaitoa

Teksti: Anu Artjoki