Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Maitotuotteiden kulutus kasvussa

Valiolaisen maitotilayrittäjän kannalta on positiivista, että maidolla on kasvava kysyntä Suomessa. Myös maailmanlaajuisesti arvioidaan, että tulevina vuosina maitotuotteiden kulutus tulee kasvamaan selvästi myös globaalisti.

Vuonna 2015 kotimaassa kulutettujen maitotuotteiden valmistamiseen tarvittiin 441 litraa maitoa jokaista suomalaista kohden. Vuonna 2005 vastaava luku oli 404 litraa, ja jos mennään historiassa taaksepäin vuoteen 1960, niin kulutus oli 100 litraa vähemmän kuin viime vuonna – 341 litraa.

Viime vuonna maidosta 58 prosenttia kulutettiin juustoina; juustojen kulutus on ollut jo pitkään kasvussa. Vuonna 2005 juustojen muodossa kulutettiin noin puolet maidosta. Viime vuonna juustojen, kerman ja voin kulutus kasvoi noin 4 prosenttia ja jogurttien kulutus noin prosentin. Maitojen kulutus valitettavasti laski viime vuonna noin 3 prosentilla.

Suomen maidontuotanto vastaa kokonaiskulutusta maassamme. Olemme omavaraisia maidon suhteen ja kasvava vientitarve syntyy kasvaneen tuonnin vuoksi. Maidoksi muutettuna Suomeen tuotiin viime vuonna yhteensä noin 780 miljoonaa litraa maitoa. Tästä juustoina tuotiin 725 miljoonaa litraa ja loput jogurtteina sekä maitoina. Juustojen tuonti kasvoi vuonna 2015 yli 7 prosenttia.

Viime vuonna runsas puolet suomalaisten kuluttamista juustoista oli tuontijuustoja (75 milj. kg). Tärkeimmät tuontimaat olivat Saksa (29 milj. kg), Tanska (23 milj. kg) ja Ruotsi (9 milj. kg). Eniten juuston tuonti kasvoi Tanskasta, yli 25 prosenttia.

Kun yhden juustokilon valmistamiseen tarvitaan keskimäärin noin 10 litraa maitoa, niin Tanskasta ja Ruotsista tuli juustojen muodossa Suomeen maitoa yhteensä noin 290 miljoonaa litraa. Jogurtteja tuotiin yhteensä noin 34 miljoonaa kiloa ja tärkeimmät tuontimaat olivat Saksa, Puola ja Viro. Jogurttien kulutuksesta kotimaisten tuotteiden osuus oli yhteensä noin 71 prosenttia.

Merkittäviä määriä Suomeen juustoja tuovat yritykset ja meijerit laskevat toiminnallaan kaikkien suomalaisten maitotilayrittäjien saamaa tilityshintaa.

Suomalaisilla kuluttajilla tuntuu nyt olevan halu tukea suomalaista maitotilayrittäjää. Helpoiten ja varmimmin se käy, kun kuluttaja valitsee kaupan hyllyltä Valion tuotteen. Siitä eurot tuloutuvat suoraan suomalaiselle maitotilayrittäjälle. 

Meidän jokaisen on tehtävä kuluttajatyötä omassa lähipiirissämme ja vähän laajemminkin. Siten voimme lisätä Valion tuotteiden menekkiä ja varmistaa yrittäjän saamaa maidon hintaa.