Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Maitotilayrittäjät mukana Valion myyntiesittelyissä

Valioryhmän maitotilayrittäjiä on nähty syksyn aikana ruokakaupoissa esittelemässä kuluttajille Valion tuotteita ja vastaamassa maidontuotantoon liittyviin kysymyksiin.

Yrittäjä Kati Saarinen kertoi, että ihmiset kyselivät maitotilan arjesta, ja kommenteista ja kysymyksistä huokui aito välittäminen maaseudusta ja siellä töitä tekevistä. 6-vuotias Juuso Myllylä oli ilahtunut saamastaan muistipelistä.

K-citymarket Hyvinkäällä tuote-esittelyssä oli mukana paikkakuntalainen maitotilayrittäjä Kati Saarinen myyntiesittelijä Katri Heinon parina.

Tuotemaistatuksessa oli Valiojogurtti® 200 g appelsiini HYLA® ja Valiojogurtti® 200 g kahvikardemumma HYLA®. Useille kuluttajille tieto siitä, että maisteltavina olleisiin vähempisokerisiin jogurtteihin on saatettu käyttää juuri Saarisen maitotilalla lypsettyä maitoa, oli ajatuksia herättävä ja uusi. Myös jogurttien sokerinvähennys kiinnosti.

”Valiojogurttien hapate on uudistettu vähemmän happamampaan. Tuotteen maku on kuitenkin pysynyt samana”, myyntiesittelijä Katri Heino kertoi asiakkaille. Useat maistelijat totesivat jogurtit jopa aiempaa paremman makuisiksi.

Vähempisokerisuus sai asiakkailta kiitosta

Malla Haaparanta oli lauantaiostoksilla yhdessä poikiensa Elmerin (3 v.) ja Artun (5,5 v.) kanssa. Kolmikko tykkäsi uusista jogurteista ja niiden mausta. Perheenäiti kertoi aina tuotteita ostaessaan katsovansa niiden sokeripitoisuudet.

”Uusituissa jogurteissa lisättyä sokeria näyttää olevan 5,6 grammaa sadassa grammassa, kaiken kaikkiaan sokeria on 9,6 grammaa – siis aika vähän”, Malla Haaparanta totesi.

Malla Haaparanta (oik.) poikiensa Artun (5,5 v.) ja Elmerin (3 v.) kanssa tykkäsivät uusien jogurttien mausta. Myyntiesittelijä Katri Heino kertoi Valion sokerinvähennyskampanjasta.

Haaparannat olivat mielissään, kun pojat saivat yrittäjä Kati Saariselta kotiin viemisiksi Valion katuliidut. Saarinen ja Heino jakoivat myös Valion muistipelejä, joissa kerrotaan tarina tyytyväisen valiolaisen lehmän elämästä.

Arki maitotilalla kiinnostaa

Ostaessasi Valion tuotteita, koko raha jää Suomeen ja suomalaisille maitotilayrittäjille.

Tämä tuli ilmi keskusteluissa, joita Saarinen ja Heino päivän aikana kävivät asiakkaiden kanssa. Myös maitotilayrittäjän arjesta keskusteltiin vilkkaasi.

”Minulle tämä oli erittäin positiivinen kokemus, vaikka aamulla vähän jännittikin”, iloinen ja välitön yrittäjä totesi.

Myös myyntiesittelijä oli tyytyväinen päivään: maitotilayrittäjän mukanaolo tuo esittelyyn hienon lisäsävyn.

”Myyntiesittelijän työ on hektistä, koska päivän aikana asiakaskontakteja saattaa olla parhaimmillaan lähes tuhat. Toisen henkilön paikallaolo helpottaa esittelijänkin työtä, ja esittely saa enemmän huomioarvoa kaupassa”, Katri Heino totesi.

Kauppiaalta kiitos

Hyvinkään K-citymarketin kauppias Asko Kuusisalo oli mielissään uudesta lähestymistavasta Valion myyntiesittelyssä. Valion esittelyidea istuu kauppiaan mukaan kuin nappi silmään myös omaan ja ketjun ajatteluun.

”Pidän Valiota lähitoimittajanamme; Valion Riihimäen meijeri on noin 15 kilometrin päässä myymälästämme”, Asko Kuusisalo totesi.

”Valion tuote-esittelyssä maitotilayrittäjän kanssa asioidessaan asiakkaat todennäköisesti muistelevat omaa suhdettaan maidontuotantoon ja yritykseen. Tällaisessa tilanteessa käydään varmasti hyviä keskusteluja”, kauppias sanoi.

”Iso peukku Valiolle, kun yritys näkee alkutuotannon tärkeyden ja arvon.”