Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Elli Siltala kiittää valiolaisia maitotilayrittäjiä, jotka ovat lähteneet innokkaasti mukaan tuottamaan some­-sisältöä: Valiomaitoa-­sivulla on postauksia jo yli 1 000. ”Valion omistajayrittäjät, jotka haluavat antaa kasvonsa yritykselle, voivat nyt niin tehdä.” Kuva: Kimmo Haimi

Kotimarkkinan veturi

Kasvo

Elli Siltala (38 v.), johtaja, Suomen myynti ja markkinointi sekä konsernimarkkinointi. Valion johtoryhmän jäsen.

Työni Valiolla

Vastaan Valion Suomen myynnistä ja markkinoinnista. Tehtäviimme kuuluu auttaa asiakkaitamme eli vähittäiskauppaa, teollisuutta ja Food service -ammattilaisia menestymään omassa liiketoiminnassaan. Haluamme tarjota ratkaisuja erilaisten kuluttajien tarpeisiin ja ilahduttaa heitä arkea helpottavilla tuotteilla. Asiakkaat ja kuluttajat ovat menestyksemme elinehto.

Valiolla on arvokas brändisalkku, jonka hallinta ja arvon maksimointi on tärkeimpiä tehtäviämme. Asetan tiimille selkeät tavoitteet ja autan niissä onnistumisessa – silotan tietä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kotimaan markkinoinnin ja myynnin lisäksi teemme markkinointia esimerkiksi Tanskaan ja Kiinaan.

Kotimaan myynnin merkitys Valiolle

Suomessa menestyminen on Valion toiminnan kulmakivi. Kotimaan myynnistä kertyi yrityksen liikevaihdosta viime vuonna vajaat 65 prosenttia – noin 1 116 miljoonaa euroa. Vähittäiskaupan myynnin osuus oli tästä noin 85 prosenttia.

Viimeisen 10 vuoden aikana päivittäistavarakaupan arvo on kasvanut Suomessa 50 prosenttia. Nyt kasvu on kääntynyt: suomalaiset syövät enemmän kotona, mutta saattavat ostaa halvempia tuotteita. Valio tähtää toiminnassaan lisäarvon luomiseen – vain siten pystymme maksamaan Euroopan parasta maidon tilityshintaa omistajayrittäjillemme.

Miten markkinointi muuttuu

Myynnin ja markkinoinnin toiminta käsi kädessä mahdollistaa huippuinnovatiivisten Valion tuotteiden myynnin tehokkaasti tärkeällä kotimarkkinalla, jossa kilpailu on kovaa ja tehokkuus avaintekijä.

Markkinoinnissa monikanavaisen digimarkkinoinnin rooli on kasvanut. Kuluttaja vastaanottaa paljon sähköisiä viestejä, joista Valion on erottauduttava. Sekä johtamisessa että markkinointitoimenpiteissä on käytettävä hyväksi sähköisistä kanavista kertyvää tietoa: analytiikkaa on yhdisteltävä luovasti, oltava perillä tulevista trendeistä ja tiedettävä, mikä toimii asiakaspinnassa.

Valio.fi-palvelun pääsiäissivustolla vieraili tänä vuonna 800 000 eri kävijää – yhteensä 1,52 miljoonaa vierailua – joka on 34 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Se osoittaa digitaalisten palveluiden kasvavan merkityksen. Yritystä on tuotava esiin eri näkökulmilla myös sosiaalisessa mediassa.

#Valiomaitoa ja #Valiojengi

Omistajayrittäjämme ovat lähteneet hienosti tuottamaan sisältöä Valiomaitoa-hashtagilla sosiaaliseen mediaan. Some-päivitysten avulla kerromme suomalaisesta maidontuotannosta, lisäämme maitoketjun läpinäkyvyyttä, kirkastamme kuvaa Valiosta vastuullisena toimijana ja viemme eteenpäin markkinoinnillisiakin viestejä. Kaikella tällä on Valiolle liiketaloudellista merkitystä.

Kurkista tästä linkistä Valiomaitoa-sivulle

Yrityksen työntekijöiden postauksia kerätään hashtagilla Valiojengi. Näin saamme leviämään tietoa valiolaisesta huipputyöstä ja tekemisestä sosiaalisen median kanavissa. Onnistumisemme digimarkkinoinnissa ja edellä kuvatussa työntekijälähettiläisyydessä on huomattu – vastaanotimme niillä perusteilla Vuoden digitaalinen suunnannäyttäjä -palkinnon tänä vuonna.

Työni haasteet

Kilpailu maitomarkkinalla on kovaa ja haasteena on löytää kotimaassa kasvua: katse on käännettävä uusiin kategorioihin. Haluamme tarjota kuluttajalle tuotteissamme jotain niin merkityksellistä, että tuote päätyy ostoskoriin. Hienoja uutuuksia onkin tulossa lähitulevaisuudessa esimerkiksi terveystietoisille, mutta herkullisesta mausta pitäville.

Miten teemme parasta

Parasta työssäni on ihmisten kanssa tekeminen. Innostavuus, sparraus ja tuki, joita saamme ja annamme toisillemme, tuo parhaan lopputuloksen. Valiolla on töissä huippuammattilaisia. Esimerkiksi myynnin ja logistiikan yhteistyö tarjoaa asiakkaille erinomaisen asiakaskokemuksen: oikeat tuotteet ovat oikeassa paikassa, haluttuun aikaan. Myynnin asiakastyytyväisyystutkimuksissa olemme alan kärkeä.

Markkinoinnissa teemme parasta oivaltavuuden ja tuotteistomme avulla – tarjoamme kuluttajille tuotteita heidän erityisiin tarpeisiinsa. Pyrimme olemaan selkeitä, innostavia ja uutta luovia.

Työurani

Olen työskennellyt Valiolla 15 vuotta noin 10 eri työtehtävässä. Aloitin juustojen ja levitteiden tuotepäällikkönä vastuullani nykyinen Valio Oivariini®, Valio Aamupala® ja Valio Polar®. Jo 5-vuotiaana olin todennut, että haluaisin Valio voin markkinointipäälliköksi.

Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri pääaineena kansainvälinen markkinointi, jota opiskelin Turun kauppakorkeakoulussa. Olen aina halunnut työskennellä kuluttajamarkkinoinnin parissa yrityksessä, jonka pääkonttori on Suomessa.

Perhe ja vapaa-aika

Ystävät ovat minulle tärkeitä. Alakoulusta saakka on jatkunut 15 hengen tyttöporukan ystävyys, heidän kanssaan tapaamme ja vaihdamme ajatuksia säännöllisesti. Harrastan kuntosalityyppistä liikuntaharjoittelu Fustraa, laskettelua ja kävelyä.

Olen syntynyt ja kasvanut Turussa, mutta molemmat vanhempani ovat kotoisin maitotilalta. Perheeseeni kuuluu aviomies sekä kissa Lily, joka on rodultaan venäjänsininen.

Valion suosikkituotteet

Lempituotteeni on Valio Polar® 15 juusto – sitä saatan syödä suoraan paketista nälkääni. Jogurteista suosikkini on Valio A+™ kreikkalainen luonnonjogurtti, Lily-kissan herkku on Valio Eila® Kermaviili.