Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Kasvun vuosi

Vuosi 2016 on nimetty Valiossa kasvun vuodeksi: kasvua haetaan sekä kotimarkkinoilta että viennistä. Kansainvälisillä markkinoilla olemme avaamassa uusia kuluttajamarkkinoita ja tuotekehityksestä lanseerataan uusia, lupaavia tuotteita.

Maitomarkkinat ovat olleet alamaissa jo noin puolentoista vuoden ajan. Alavireeseen löytyy monia syitä, esimerkiksi Venäjän vastapakotteet, Kiinan ostojen väheneminen, maitokiintiöiden poistuminen ja kotimarkkinoiden heikko taloustilanne. Keskeisin markkinaan vaikuttanut seikka on kuitenkin se, että maailman maidontuotanto on ollut kysyntää suurempaa, mikä on painanut hintoja alas.

Alkuvuonna useat tahot ennustivat maitomarkkinoiden kääntyvän nousuun jo kuluvan syksyn aikana, mutta toistaiseksi maitotuotteiden varastot eri puolilla maailmaa ovat edelleen kasvaneet. Tällä hetkellä käännettä parempaan ennustellaan ensi syksyksi. Rabobankin viimeisimmässä ennusteessa tosin varoitettiin, että tuottajahinnat saattavat vielä laskea vuoden 2016 alkupuoliskon aikana. Pieniä merkkejä kysynnän ja tarjonnan tasapainottumisesta on, kun maailman suurimmassa vientimaassa Uudessa-Seelannissa tuotanto kääntyi syyskuussa kahdeksan prosentin laskuun.

Vaikka maitomarkkinoilla ei isoja valonpilkahduksia ole vielä nähtävissä, on Valiossa positiivinen vire sekä henkilöstö- että omistajayrittäjäkentässä. Positiivinen vire oli nähtävissä etenkin Valioristeilyllä, johon osallistui 1 200 valiolaista.

Valioryhmän maitotilayrittäjille on annettava erityiskiitokset siitä, että usko omaan yritykseen on säilynyt vaikeanakin aikana.

Valion johto uskoo vahvasti omaan tekemiseensä, ja tämä näkyy hyvänä yhteishenkenä ja tuottaa onnistumisia markkinoilla.

Vaikeassa markkinatilanteessa on entistä enemmän tukeuduttu Valion vahvuuksiin, joihin kuuluvat valiolaisten maitotilayrittäjien tuottama maailman paras maitoraaka-aine, maailmanlaajuisesti arvostettu Valion tuotekehitys ja koko valiolaisen ketjun vahva osaaminen. 2000-luvulla Valion suurimpia menestyksiä on ollut laktoosittomien tuotteiden edistyksellinen valmistusteknologia. Vaikka kilpailijat ovat myös pystyneet parantamaan osaamistaan laktoosittomien tuotteiden valmistuksessa, on Valion tuotekehitys pystynyt uudistumaan. Tänä vuonna markkinoille on tuotu entistä paremmat Valio Eila® maidot, ja laktoosittomia kuluttajatuotteita ollaan lanseeraamassa myös kansainvälisille kuluttajamarkkinoille.

Valiolaisille tuotteille on löydettävissä uusia kuluttajatuotemarkkinoita ja Venäjän markkinoillekin päästään jossain vaiheessa palaamaan. Valitettavasti uusien kuluttajamarkkinoiden rakentaminen on hidasta ja niiltä saadut lisätulotkin näkyvät tuottajahinnassa viiveellä. Vaikka tuottajahinta Suomessa on huomattavasti laskenut, on kuluvana vuonnakin maidon tuottajahinta pystytty pitämään Euroopan keskihintaa korkeammalla tasolla. Valion tavoitteena onkin maksaa Euroopan parasta tuottajahintaa.

Syksyn aikana Valion myyntiä ja liikevaihtoa ovat vauhdittaneet onnistuneet tuoteuutuudet, joista monet ovat ylittäneet myyntiennusteet jopa moninkertaisesti. Joulumyyntiä vauhdittamaan on tulossa vielä maailman mittakaavassakin ainutlaatuinen tuote, pohjaan palamaton Valio KiehuTM maitojuoma. Eivätkä tuotekehityksen innovaatiot tähän lopu, vaan ensi vuonna on odotettavissa uusia hienoja uutuuksia. Niiden kanssa on hyvä ponnistaa kasvun vuoteen 2016.