Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilehti

Työ kevyeksi icon

Työ kevyeksi

Kännykkä kaverina

Kouluikäisten lasten äitinä olen oppinut ärhäkäksi kännykkävahdiksi. Suurin ongelma on kännykän käyttö illalla ennen nukkumaanmenoa. Näytän huonoa esimerkkiä.

Kännykän käyttöön liittyy paljon kielteisiä mielikuvia. Ihmisten huomio on seurassakin jossain muualla älypuhelimen takia. Uni on huonoa, kun virtuaalimaailmaa täytyy seurata myöhään yöhön. Kännykkä on myös vaaratekijä liikenteessä. Kaikki tämä oikeastaan sen takia, että kännykkä on aina mukana ja helposti saatavilla.

Miten ongelmapuheesta päästäisiin ratkaisu-keskeisyyteen? Kännykkä on kuitenkin edelleen oiva työkalu, eikä pelkkä sosiaalinen, terveydellinen ja työturvallisuutta heikentävä riesa.

Tuore tutkimus osoittaa puhelinsovelluksen auttavan masentuneita ja ahdistuneita. Yhdysvaltalainen Northwestern-yliopisto kehitti 13 puhelinsovellusta masennuksen ja ahdistuksen itsehoitoon. Intellicare-nimiseen sovellussarjaan kuuluu motivoivia, rauhoittavia ja unen laatuun keskittyviä sovelluksia.

Kahden kuukauden tutkimusjakson jälkeen koehenkilöiden ahdistuneisuus ja masentuneisuus olivat vähentyneet. Moni tutkimukseen osallistuneista jatkoi sovellusten käyttöä myöhemminkin, koska he tunsivat niiden parantavan oloa. Sovellukset on tehty opettamaan samoja selviytymiskeinoja, joita terapeutit neuvovat potilailleen. Tulevaisuudessa sovellukset voivat auttaa henkisen hyvinvoinnin hoidossa.

Suomessa VTT ja Jyväskylän yliopisto ovat kehittäneet älypuhelimissa toimivan Oiva-harjoitusohjelman lievittämään stressiä ja masennusta. Tietoisuustaitoja ja henkistä hyvinvointia parantavaa ohjelmaa on helppo käyttää arjessa. Pari vuotta käytössä olleella sovelluksella on saatu erittäin myönteisiä tuloksia.

Oivan menetelmät auttavat keskittymään, olemaan tietoisesti läsnä, käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunnistamaan itselle tärkeitä asioita. Ohjelma sisältää yli 40 eri tilanteisiin sopivaa harjoitusta.

Lataa Oiva-harjoitusohjelma: www.oivamieli.fi