Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Työ kevyeksi icon

Työ kevyeksi

Hiljaisuutta metsästämässä

Melu kuormittaa. Se aiheuttaa monenlaisia haittoja terveydelle ja viihtyvyydelle.
 

Melu voi aiheuttaa kuulovamman. Se voi myös stressata, nostaa verenpainetta sekä häiritä keskittymistä, muistamista ja unenlaatua. Melun sietäminen on yksilöllistä. Se, mikä on melua toisen korvaan, voi olla musiikkia toiselle.

Melun vastapainoksi tarvitaan hiljaisuutta. Hiljaisuuden ei tarvitse olla täydellistä äänettömyyttä.

Hiljaisuus on voimavara, jota on helpompi löytää maaseudulta kuin suurista kaupungeista ja kotimaasta kuin maailmalta. Suomalainen löytää hiljaisuutta luonnosta, saunasta, kirkosta ja kirjastosta.

Hiljaisuus elvyttää. Jo viiden minuutin oleskelu hiljaisuudessa laskee verenpainetta ja sydämen pulssi tasoittuu. Tutkimustenkin mukaan sellaisilla ihmisillä, joilla on jatkuva pääsy meluttomaan ympäristöön, on vähemmän stressiä ja väsymystä.

Ärsykkeiden kyllästämässä maailmassa on hyvä pohtia, onko hiljaisuuden mahdollisuutta vara olla käyttämättä. Päiväkoteihin, kouluihin ja työpaikoille suositellaan hiljaisia tiloja. Luontomatkailu, retriitit ja meditaatio vastaavat hiljaisuuden tarpeeseen.

Jatkuvat ärsykkeet ja häly virittävät aivot rasitustilaan.

Silloin lyhytkestoisen muistin toiminta heikkenee, keskittymiskyky huononee ja toimintakapasiteetti kärsii. Aivot tarvitsevat lepoa. Mitä stressaantuneempi ihminen on, sitä enemmän hiljaisuutta tarvitaan vastapainoksi.

Melu aktivoi aivoissa alueita, jotka vastaavat kehon hyökkäys- ja puolustusreaktioista. Jatkuva meteli vaikuttaa verenkierron kautta suoraan aivoihin ja elimistön mekanismeihin, kuten verenpaineeseen sekä stressihormonin kautta hormonitoimintaan. Erityisesti tauoton melu uhkaa terveyttä.

Hiljaisuutta olisi hyvä saada sopivina annoksina päivän aikana, mielellään päivittäin ja säännöllisesti.