Maito ja Me

Valiolaisen maitotilayrittäjän ammattilaissivusto

Tavataan Valiolla icon

Tavataan Valiolla

Kaupallinen johtaja Pekka Tola vastaa tiiminsä kanssa Ruokakeskon ja muiden vähittäiskauppa-asiakkuuksien sekä Valion myyntikentän ja asiakasmarkkinoinnin toiminnasta. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Asiakkaan paras ja halutuin yhteistyökumppani

Kasvo

Pekka Tola (41 v.), kaupallinen johtaja, Ruokakesko ja muu vähittäiskauppa

Työsi Valiolla

Vastaamme tiimini kanssa Ruokakeskon ja muiden vähittäiskauppa-asiakkuuksien sekä Valion myyntikentän ja asiakasmarkkinoinnin toiminnasta. Tiimimme vähittäiskauppa-asiakkuuksiin kuuluvat Ruokakeskon lisäksi muun muassa M-ketju, Wihurin Tarmo Lähikauppiaat, Tokmanni, Kokkolan Halpa-Halli ja Minimani.

Myynnin tehtävät

Valion myynti pyrkii maksimoimaan maitokatteen myymällä mahdollisimman paljon tuotteita kilpailukykyiseen hintaan ja pienin kustannuksin. Päämääränä on kasvattaa yhdessä asiakkaiden kanssa tuoteryhmien myyntiä kannattavasti, huomioimalla molempien osapuolien toimintatavat.

Miten Teemme parasta

Kotimaan myynti toteuttaa Valion arvoa ”Teemme parasta” panostamalla luottamuksellisen asiakasyhteistyön kehittämiseen sekä ketju- ja tuoteryhmäosaamiseen. Vastaamme siis asiakastyytyväisyydestä ja -lähtöisyydestä. Toimintaympäristön, kuluttajien ostokäyttäytymisen ja kulutustrendien tunteminen on edellytys ammattitaitoiselle myynnille.

Koko Valioryhmä ja tuotevalikoimamme ovat kansainvälisestikin huippuluokkaa ja ilman niitä ei tietenkään myyntikään voi toimia. Proaktiivinen ja läheinen yhteistyö eri toimintojen välillä on ehdottomasti yksi menestyksemme avaintekijöistä. On ollut tosi kiva nähdä, kuinka ainutlaatuisen sitoutunutta ja asiantuntevaa porukkaa meillä Valiolla on.

Myynnin tavoitteet

Valion myynnin ykköstavoite on olla asiakkaan paras ja halutuin yhteistyökumppani. Valio kehittää aktiivisesti ja pitkäjänteisesti omia tuoteryhmiään ja toimintatapojaan sekä yrityksen että asiakkaidemme menestyksen edistämiseksi. Toiminnan lähtökohtana on tiivis yhteydenpito asiakkaiden kanssa joka organisaatiotasolla.

Asiakasyhteistyömme tavoitteena on kehittää nykyisiä toimintamalleja siten, että sekä Valion että asiakkaan kannalta lopputuloksena on tyytyväinen kuluttaja-asiakas. Hyvään yhteistyöhön liittyy esimerkiksi hyllysaatavuuden parantaminen myyntiä ennustamalla, tilaus-toimitusprosessin kehittäminen tai vaikka päivittäiset myyntitilanteet myyntiedustajiemme ja myyntiesittelijöidemme toimesta kaupassa.

Työn haasteet

Valion myynnin haasteita tällä hetkellä ovat yleinen taloudellinen tilanne ja siten kuluttajien ostovoiman heikentyminen sekä päivittäistavarakaupan kasvun hidastuminen. Venäjän kriisi näkyy kotimaan markkinoilla meijerituotteissa, kun kansainvälinen kilpailu, tuotteiden tarjonta ja siten myös hintakilpailu ovat lisääntyneet.

Vuosi 2015 on alkanut vauhdikkaasti ja kukaan ei varmasti ole välttynyt mediailmiöltä hintojen laskusta päivittäistavarakaupassa. Hintaneuvottelut ovat kuitenkin osa normaalia työtämme, mutta epäilemättä niiden osuus keskusteluista tulee olemaan tänä vuonna suurempi kuin normaalisti.

Parasta työssäni

Ihmiset ja jatkuva kehittyminen ovat parasta työssäni. On hienoa olla alan parhaiden asiantuntijoiden ympäröimänä ja oppia joka päivä työssään lisää. Valio on upea yritys, ja olen ylpeä siitä, että saan tehdä työtä tässä yrityksessä.

Olen perusluonteeltani positiivinen ja uskon yrittäjyyteen. Tällä tarkoitan erityisesti sitä, että yksityisyrittäjät joutuvat usein itse hakemaan ratkaisuja haastaviin tilanteisiin – valmiita ratkaisuja ei ole missään, vaan menestyminen on kiinni omasta aktiivisuudesta ja intohimosta ratkaisun löytämiseksi. Tällaista rehtiä yrittämisen meininkiä mielestäni meillä on.

Aiemmin töissä

Työkokemusta minulla on yhteensä noin 14 vuoden ajalta Fazerilta, Hartwallilta ja Unileveriltä. Olen työskennellyt myös DDB Helsinki -mainostoimistossa kolmisen vuotta. Ennen Valiolle tuloa vastasin tiimini kanssa Suomen Unileverin ruokaliiketoiminnasta Suomessa sekä SOK:n ja Suomen Lähikaupan asiakkuuksista. Valiolla olen työskennellyt lokakuusta 2013 lähtien.

Perhe ja harrastukset

Perheeseeni kuuluvat vaimo Aino ja kolme tytärtä: Eeva (11 v.), Anna (8 v.) ja Ulla (3 v.). Vapaa-aikani vietän enimmäkseen kotona perheen kanssa ja pyrin urheilemaan aina, kun voin. Käyn lenkillä, salilla tai pelaan etäisesti tennistä muistuttavaa peliä kavereideni kanssa. Lukeminen on myös minulle tärkeätä ja oikeastaan koko perheelleni. On ollut ilo huomata myös vanhimman tyttäreni Eevan löytäneen kirjat ja lukevan itsenäisesti ja mielellään, omasta tahdostaan.

Valion tuotteista suosikkini on Valio Aura® sinihomejuusto ja volyymia perheemme puolestaan tuo Valiolle rasvattoman maidon kulutuksella, jota kuluu keskimäärin noin kolme litraa päivässä.